Close
Log Ind Opret Bruger

Hvad spiser I for at blive mætte? Uden gluten

  • 28 september 2020, 20:41

    Hej alle.

    Jeg kan desværre ikke tåle gluten. Jeg er gravid 7+2 og jeg er sååå sulten hele tiden. Jeg skal spise ca. hver time, hvis jeg ikke gør det, så bliver jeg sindssyg sulten, får kvalme og generel dårlig tilstand.. før graviditeten spiste jeg mest frugt/grøntsager, kød, ris osv uden gluten.

    Jeg kan ikke spise rugbrød, ej heller de glutenfrie, da kernerne simpelthen driller min mave!! Jeg føler ikke, at jeg kan blive ordentlig mæt af de "lette og sunde" tingbroken heart og føler mig dårlig hele tiden pga jeg er sulten! Ville ønske jeg bare kunne fylde rugbrød ned.

    Er der mon andre i samme situation, som kan guide lidt "tungere" fødevarer uden gluten, som mætter mere? 

    28. september 2020 kl. 20:57

    Vil foreslå dig at bage pirogger, små tærter, både salte og sødet med frugt, spis det med gnavegrønt til.

    Avatar
    Anonym
    28. september 2020 kl. 20:59

    NU svare jeg lige udfra mit liv, og min diæt.
    Min mand og jeg har spist LCHF/Keto i 5 år nu. Meget on off, jeg holdt desværre ikke da jeg var gravid, og så er sommer og jul også elendig. Så. Jeg er lige startet forfra i mandags, og sukker monsteret er virkeligt slemt. 
    Men, med tiden vil det udjævne sig, og appetiten bliver justeret meget. Så jeg spiser et decideret måltid når jeg er sulten, det giver færrest blodsukkerudsving, når man ikke snacker.

    Dvs. her til formiddags tog jeg en skål græsk yoghurt med lidt chiafrø og en klat sukkerfri marmelade. Til frokost får jeg salat, eller hjertesalatblade med pålæg på, eller bager et æggebrød i mikroovnen nogengange. Vi kan også bage et dejligt let stenalderbrød, eller et let brød: https://ketoliv.dk/keto-rugbroed-med-kun-3-kulhydrater-per-skive/

    Det vigtige for mig er at få fedt nok her i starten, det hjælper på mætheden, og også godt med proteiner. En halv avocado f.eks. lidt mayo, og så gnavegrønt og en frikadelle uden mel kan også være god frokost.

    Du burde netop læse op om at have stabilt blodsukker. Det handler ikke om hvad du gør her og nu og i dag, du bliver nok nød til at opbygge noget modstandskraft i kroppen så der er noget at stå i mod med. Har du bøger om glutenintolerens? Er du med i nogle foreninger og grupper om det eller??

    28. september 2020 kl. 21:07

    Jeg har selv cøliaki og fik det kort før min første graviditet. Jeg havde dog ikke behov for at spise hele tiden. Men gode "snacks" kan f.eks. Være gulerødder, banan, mandler/nødder. 
    Har du overskud til at bage? For så kan man jo lave nogle glutenfrie boller, som man kan tage med. Ditte Julie (fra den store bagedyst) har lavet en e-bog med nogle lette glutenfri boller, som man kan variere lige som man har lyst. 

     

    28. september 2020 kl. 21:37

    Kan du spise glutenfri havregryn? Hvis ja så er disse boller eminente. De smager virkelig godt og mætter længe. 

    Jeg laver dem med vilje lidt flade…så er der plads til mere pålæg ???? En tur i risteren (de skal have lidt længere end en almindelig bomle) og de er klar til både ost og pålæg ????

    Tilsætter gulerødder, solsikkekerner og evt hørfrø, men de fungerer fint uden eller blot med gulerødder i. Har set, at der også kan bruges skyr i stedet for hytteost. Det har jeg dog ikke prøvet endnu ????

    https://mummum.dk/proteinboller/

    Avatar
    Anonym
    28. september 2020 kl. 21:52

    Gulerødder – æg – kolde kartofler. Det levede jeg stortset af, da jeg var gravid. Det mætter godt og er praktisk at have med, både på tur og i seng…

    29. september 2020 kl. 18:12

    Jeg er lidt i samme situation 🙂

    Spiser dog ikke korn normalt, så ingen rugbrød eller noget.

    Men! Jeg har fundet ud af, at jeg kan holde kvalmen væk ved at spise kød + grøntsager + æggeblommer (kan ikke tåle hviderne) til næsten hvert måltid, og så en del frugt som snacks indimellem 🙂 

    Normalt spiser jeg ikke rigtig frugt, men lever af de andre ting og dertil en masse dyrefedt, så jeg er normalt på keto-vognen, men har ikke kunnet spise så meget fedt under graviditeten, så her har jeg overlevet på glukose, primært fra frugt. 

    Men! Nogle gange skal jeg tvinge mig selv til at spise kødet til et måltid, og hvis det lykkes, så undgår jeg kvalme, men hvis jeg ikke spiser kødet, bliver kvalmen kun meget værre dén dag (og jeg bliver ikke ordentligt mæt). 

    Hvis jeg spiser på denne måde, med tre gode, solide måltider, og så frugt indimellem, så holder jeg mig fint mæt, og undgår samtidigt kvalme 🙂 

    Avatar
    Anonym
    29. september 2020 kl. 18:33

    Hvad med at lave en masse æggemuffins med noget kød, grøntsager eller ost i? Det er nemt lige at snacke sådan en? Og ellers så ja, sørg for en masse fibre i feks gnavergrønt, blomkål, broccoli, gulerødder mm. For at holde dig mæt i længere tid. Lav evt en lille dip til for at Spice det lidt op ????

    Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.