Close
Log Ind Opret Bruger

Protein under graviditeten

  • Avatar
    Anonym
    26 januar 2021, 10:40

    Hej alle søde kvinder smiley

    Jeg er så mega heldig, at jeg efter 3 år endelig er blevet gravid og nu er 13+6 

    Jeg har ikke lidt så meget af kvalme under min graviditet indtil videre, til gengæld har jeg virkelig meget mad som jeg absolut ikke har lyst til og slet ikke kan få ned – deriblandt alt kød, kylling, æg i alle afskygninger, bønner og generelt varm og tung mad. Jeg kan tydeligt se og mærke at jeg slet ikke få nok protein, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre  

    Jeg kan godt få – lidt – fisk ned, så jeg prøver at spise så meget fisk som muligt, men det bliver også hurtigt dyrt og jeg bliver ret hurtigt træt af typer af mad, så jeg vil ikke risikere at miste lysten til fisk også. Jeg spiser en smule peanutbutter og mejeriprodukter. Derudover overvejer jeg om jeg burde drikke noget proteindrik, men har ikke lyst til nogle med sødestoffer i eller noget der er alt for sukkersødt. 

    Så mit spørgsmål er: er der nogle af jer, der måske har prøvet det samme, hvad gjorde i? Og/eller kan i anbefale eksempelvis noget proteinpulver uden sødemidler i – det gør ikke noget med sukker, da jeg næsten ikke spiser sukker pt. (endnu en ting jeg ikke har lyst til), så tænker ikke den smule gør så meget.

    På forhånd tusind tak frown

    26. januar 2021 kl. 11:17

    Er du opmærksom på at spise proteinholdige vegetabilske fødevarer nu hvor du ikke kan spise kød under graviditeten ?
    Der er jo masser af muligheder for at få proteiner via kosten som ikke kun er kød og fisk. Veganere (og vegetarer) er normalt ret opmærksomme på at få dækket deres proteinbehov da de jo ikke spiser kød. Nedenstående vagetabilske fødevarer indeholder aminosyrer (fra proteiner) som din krop har særligt brug for i graviditeten -og i tabellen kan du se, hvilke vegetabilske kilder du kan erstatte de forskellige animalske fødevarer med.

    Dog -hvis du ikke spiser/drikker mæleprodukter, er det vigtigt at du tager kalktilskud (tablet form). Jeg tog selv kalktilskud i min graviditet og tager dem stadig her under amning, da jeg ikke hverke spiser eller drikker nok mælkeprodukter (½ liter om dagen) til at dække mit og min søns behov.

    Animalske kilder Vegetabilske kilder
    Kød Bønner
    Fisk Linser
    Mælk Soja
    Skyr Ris
    Hytteost Majs
    Ost Kikærter
    Æg Quinoa
      Nødder
      Kerner

    Avatar
    Anonym
    26. januar 2021 kl. 13:32

    Tak for dit svar – rart og beroligende lige at få genopfrisket at det faktisk også kan dækkes gennem nødder, majs, kerner og ris. Vil også til at tilføje hytteost tænker jeg, og så spise mere af de førnævnte smiley

    Jeg prøver at spise nok mælkeprodukt, men supplerer med 1-2 kalktabletter om dagen afhængig af hvor meget jeg har fået. 

    Tusind tak for dit svar frown

    Avatar
    Anonym
    26. januar 2021 kl. 14:19

    Alle grøntsager har protein, dyret du spiser har også fået det er sted fra (fra planter) som så lagres i kødet 😁 havregryn er der også protein i. du skal måske være mere opmærksom omkring jern hvis du mærker træthed. Det fåes igennem grønne grøntsager som Brocolli og spinat. 

    Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.