35 år, lav AMH(4,3 pmol/l), muligvis polyp i livmoderen
-
19 juni 2024, 22:37
Jeg ved ikke om det er det rette forum at skrive i, eller det hører under en af de andre.
Sagen er den at jeg har brug for noget sparring, noget erfaring fra nogle i lignende situation, og måske noget opbakning, for er godt nok ked af det.
Jeg er 35 år om under en måned, og har sammen med min kæreste forsøgt at blive gravid i 6 mdr uden held(med vores første barn), er lige nu midt i 7 måneds forsøg. Jeg får regelmæssig menstruation, og positive ægløsningstest hver måned på CD 10-13.
I går var jeg så til sådan et fertilitetstjek, hvor jeg først fik lavet en scanning af æggestokke mm. Den viste først og fremmest at jeg måske har sådan en lille polyp i livmoderen, men hun kunne ikke sige det med sikkerhed. Den er uanset lille, men skal undersøges ved en HSU, og fjernes hvis den er der, fordi at den kan forhindre graviditet. Jeg frygter for ventetiden på dette, for i mit hoved kan jeg ikke blive gravid før den er væk. På mine æggestokke så hun en cyste på hver. Sansynligvis dermoidcyster. Dem skulle jeg ikke være urolige før, men de er værd at holde øje med hvis nu de bliver større og graviditet fortsat ikke opnås. På hver æggestok så hun 6-7 follikler, og med sansynlighed flere fordi der kunne gemme sig et par stykker bag mine cyster. Så en 8-9 stykker på hver, hvilket jeg synes lyder ret godt? Desuden en større follikel der tydede på ægløsning om et par dage, hvilket stemmer overens med at jeg blev scannet på dag 10 og jeg plejer at have ægløsning på dag 12-13 ca. Den besked jeg så tager derfra med, inden svar på blodprøve(AMH), er at min reserve sansynligvis vil være høj, grundet en del follikler. Men at polyppen skulle undersøges og i betragtning af min alder vil hun helt klart anbefale yderligere hjælp til at opnå graviditet, men alt i alt så det positivt ud. Senere får jeg så et opkald om at min AMH kun er 4,3, og det var bare en kæmpe mavepuster. Hvor jeg før var stresset over alt det her, fordi det stadig ikke er sket efter 6-7 mdrs forsøg, er jeg nu endnu mere stresset fordi at med beskeden om AMH på 4,3 pmol/l også fulgte beskeden om at jeg havde ret travlt og den klare anbefaling var at jeg blev sat i behandling NU.
Nu sidder jeg her og bekymrer mig vildt meget, og udviklingen i det her er jo så individuelt, så jeg ved godt det er svært at sige noget konkret om noget som helst. Men måske der er nogle af jer derude, der har en lignende historie, og som måske kan give mig noget ro, nogle gode historier, eller noget mere viden? Er det min egen skyld at min reserve er lav, eller er det bare medfødt? Jeg har været fast ryger i et par år, men det er to år siden jeg stoppede.. Så jeg har ikke været storryger og “kun” i 2 år. Kan jeg gøre noget for at den yderligere nedbrydning af reserven går langsomt? Hvor hurtigt vild et normalt gå? Og er det et godt tegn at jeg har en del folikller på trods af lav reserve? Er det atypisk med en lav AMH at danne ca 8 på hver æggestok naturligt og uden noget hormon stimulation? Hvad vil mit AMH mon betyde for fertilitetsbehandling? Og vil det give mening at få frosset æg ned, hvis jeg gerne vil have mindre stress over det og gerne vil have mere end et barn? Er det overhovedet muligt at få æg ud med en så lav reserve? Jeg synes jeg læser alt muligt og er bare mega forvirret over det hele.
Jeg er irriteret over den eventuelle polyp, fordi jeg føler det forsinker processen der i forvejen er presset på tid. Er der nogle der har erfaring med polyp og fjernelse og processen i det?
Beklager den lange pærevælling af følelser , tanker og spørgsmål, men kan mærke jeg virkelig har brug for nogle at sparre med i alt det her.
Tak på forhånd! 🙂
-
-
Graviditetsmails
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten Debatter
- At miste
- Baby (0-12 mån)
- Babysitting
- Børn (1+ år)
- De kreative forældre
- Debatter opdelt efter landsdele
- Familie
- Fertilitetsbehandling
- Forældregrupper
- Fødslen
- Generelle debatter
- Gravid
- Iværksætternes klub
- Køb og salg
- Lukkede grupper – Blandet
- MM taberklubben
- Om Min-mave
- Ønsker graviditet
- Terminsgrupper
- Vi har BRUG for rene linjer!
-
Tilmeld dig nyhedsbrevet
Ja tak, tilmeld mig Min-Mave.dks ugentlige Nyhedsbrev.
Jeg tilmelder mig også Blognyhedsbrevet samt Særnyhedsbrev, der begge udsendes i ny og næ. Nyhedsbrevet omhandler bl.a. graviditet, familieliv, relevante og nye artikler, samfundsdebatter og konkurrencer. Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.
- Der er ingen kommende begivenheder.