Close
Log Ind Opret Bruger

Overtræt om aftnen

• 16 januar 2021, 20:55

Hej derude. Jeg har en datter på snart 11 uger, som hele døgnet er fantastisk – loge pånær 2-3 timer om aftnen 😅💛 Hun viser træthedstegn omkring kl 19.30-20.00 hvor jeg prøver putte hende lidt på sofaen i dynen med sut, nussen osv (her er kun min mand og jeg), men hun vågner efter et kvarter og er så ret "umulig" herefter, højst sandkyngligt fordi hun bliver overtræt hvilket er naturligt nok. Jeg præcer gå lidt afsides med hende i sin dyne som er svøbt om hende, men det virker kun kortvarigt. Vores "putte ritual" inde i soveværelset tager altid mellem 1-2 timer, så derfor synes jeg også det er sådan lidt….-hvis jeg går ind og putter med hende kl 19.30 fx og så er jeg færdig efter to timer.. Tænker bare for at jeg også selv kan have lidt tid med min mand om aftenen (han går selvfølglig på arbejde og er hjemme dagligt omkring kl 17.30) er det øv at skulle "gå i seng" så tidligt. Men kan som nævnt ikke putte hende og så stå op idet det tager så lang tid at få hende til at sove. Samtidig synes jeg også det er synd hun er utilfreds/græder hver aften i over en time……..Hun søger tydeligvis "ro"… Har i nogen forslag?

Anonym
    16. januar 2021 kl. 21:01

Vores datter vil slet ikke sove så tidligt selv man prøver. Vores SP sagde at et barn i den alder forventes at kunne sove omkring kl.22. Det er dejligt at have noget tid som par også, men det skal nok komme 😊

16. januar 2021 kl. 21:04

mirakelbaby2020 skrev :

Hej derude. Jeg har en datter på snart 11 uger, som hele døgnet er fantastisk – loge pånær 2-3 timer om aftnen 😅💛 Hun viser træthedstegn omkring kl 19.30-20.00 hvor jeg prøver putte hende lidt på sofaen i dynen med sut, nussen osv (her er kun min mand og jeg), men hun vågner efter et kvarter og er så ret "umulig" herefter, højst sandkyngligt fordi hun bliver overtræt hvilket er naturligt nok. Jeg præcer gå lidt afsides med hende i sin dyne som er svøbt om hende, men det virker kun kortvarigt. Vores "putte ritual" inde i soveværelset tager altid mellem 1-2 timer, så derfor synes jeg også det er sådan lidt….-hvis jeg går ind og putter med hende kl 19.30 fx og så er jeg færdig efter to timer.. Tænker bare for at jeg også selv kan have lidt tid med min mand om aftenen (han går selvfølglig på arbejde og er hjemme dagligt omkring kl 17.30) er det øv at skulle "gå i seng" så tidligt. Men kan som nævnt ikke putte hende og så stå op idet det tager så lang tid at få hende til at sove. Samtidig synes jeg også det er synd hun er utilfreds/græder hver aften i over en time……..Hun søger tydeligvis "ro"… Har i nogen forslag?

Vil du være sød at svare mig på, hvorfor du bliver ved med at lave den samme debat igen og igen? Alle folk har efterhånden skrevet til dig, at der ikke er noget at gøre, da babyer ER sådan, og at I må indordne jer under det.. Hvorfor kan du ikke bare acceptere det? 

Sorry men jeg forstår simpelthen ikke, at du ikke tror på os, der har en hel del erfaring med dette emne.. Det virker mest som om, at du overhovedet ikke gider lytte til os 

16. januar 2021 kl. 21:31

Det kan altså godt være i en periode, at du må gå tidligt i seng uden at se din mand flere dage i træk. Sådan kan det også være at have en baby. Det bliver bedre. Og værre igen. Og så bliver det bedre.

16. januar 2021 kl. 21:33

Det var ikke et svar jeg kunne bruge til noget. Det her er en debatside, hvor man kan spørge om alt, og eftersom jeg søger en løsning, vil jeg h'erne høre FLERE folk om deres mening og ikke hvor vidt jeg laver to opslag der muligvis minder om hinanden. Al negativ respons frabedes, tak.

16. januar 2021 kl. 21:35

DDKBaby skrev :

Vores datter vil slet ikke sove så tidligt selv man prøver. Vores SP sagde at et barn i den alder forventes at kunne sove omkring kl.22. Det er dejligt at have noget tid som par også, men det skal nok komme 😊

Det kan jeg også sagtens acceptere, problemstillingen er mere at hun ikke kan holde den kørende til fx kl 22, når hun allerede er overtræt omkring 19.30-20.00 tiden, men ikke vil overgive sig – heller ikke før selvom vi prøver putte hende. Hun vågner af sin eftermiddagslur mellem 15-16 og powernaper kun derfra…

16. januar 2021 kl. 21:37

anna.nord skrev :

Det kan altså godt være i en periode, at du må gå tidligt i seng uden at se din mand flere dage i træk. Sådan kan det også være at have en baby. Det bliver bedre. Og værre igen. Og så bliver det bedre.

Det kan jeg også sagtens – det er mere fordi jeg hører om alle andre der kan aftenputte deres baby forholdsvis hurtig og så selv stå op igen …

16. januar 2021 kl. 21:38

mirakelbaby2020 skrev :

Det var ikke et svar jeg kunne bruge til noget. Det her er en debatside, hvor man kan spørge om alt, og eftersom jeg søger en løsning, vil jeg h'erne høre FLERE folk om deres mening og ikke hvor vidt jeg laver to opslag der muligvis minder om hinanden. Al negativ respons frabedes, tak.

Du har lavet 5 tråde om det samme, og bliver ved med at få de samme svar igen og igen.. Du kan jo tydeligvis ikke acceptere de svar.. 

Som flere af os også har sagt, så snak med din SP og søg råd der i stedet for at blive ved med at blive frustreret over det samme problem, for det er kun din datter, det går udover.. 

Anonym
    16. januar 2021 kl. 21:46

Det er det samme hos os, men sådan kan barnets rytme jo bare være. Hvis hun powernapper holder hun den jo heller ikke kørende helt til kl 22. Hvor mange timer sover hun i døgnet uden power napping? 
    Og hvorfor ligger du ved hende? Her falder hun i søvn på armen i sofaen og bliver så lagt i seng. Det andet er hun ikke gammel nok til endnu og bliver helt hysterisk hvis vi forsøger. Vores datter er 13 uger. 

Anonym
    16. januar 2021 kl. 21:46

Kan hun sove fr fx 18-19? Eller 18-18.30? 

Jeg ved godt det kunne være skønt med noget voksen tid om aftenen ❤️ Og jeg kan virkelig huske hvor røvsygt det var.. men det hjalp virkelig mig at sige til mig selv, det er der bare ikke lige nu. For ellers blev jeg bare frustreret. Jeg gik rundt med min baby i bæresele. Han sov først klokken 22. Men han kunne få en lur omkring 18 tiden hvis han sad i bæreselen og ja, så er du på dér og så igen til klokken 22. Jeg kan ikke give råd ift. voksentid andet end accept af hvordan tingene er nu. Gå en tur med hende i vikle og gå og snak sammen og hyg jer med det fx eller gå en tur med hende i barnevognen klokken 18 og så gå en times tid og se om hun bliver mere udhvilet af det. Så bliver det nok også nemmere at putte hende ved fx. 22-23 tiden. 
    held og lykke. 

Anonym
    16. januar 2021 kl. 21:51

mirakelbaby2020 skrev :

anna.nord skrev :

Det kan jeg også sagtens – det er mere fordi jeg hører om alle andre der kan aftenputte deres baby forholdsvis hurtig og så selv stå op igen …

Din baby er ikke nødvendigvis som “alle andres”. Det er ikke alle babyer, der vil acceptere at blive adskilt fra mor, når de skal sove. Min datter var 1,5 år, før det lykkedes. Babyer kommer desværre ikke med manual. 

Tager hun på? Udvikler hun sig? Fint, så behøver du ikke bekymre dig.

Ikke alle babyer har læst, hvor meget de bør sove. Har du prøvet at tage hende op efter powernap? Måske bliver hun hurtigt tilfreds og tager så en powernap igen lidt senere… 

Anonym
    16. januar 2021 kl. 21:52

mirakelbaby2020 skrev :

anna.nord skrev :

Åh selvom andres babyer kan det er det ikke sikkert din kan 😘 måske er der søskende og masser af indtryk, måske har de et andet sovehjerte osv osv. du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at sammenligne din baby med andres babyer. Fx: 

min venindes baby: sov 4 timers lur i træk hver dag 

min baby: sov maks én time i streg 

min venindes baby: sov 5 timer i træk da han var 3 uger 

min baby: sov 5 timer i træk da han var 3 år🥴 

min venindes baby kunne hun lægge i tremmesengen og gå ud af værelset, så faldt han i søvn selv

min baby: aldrig… først nu i en alder af næsten 5. 

Måske prøv at sammenligne din baby med alle os hvis børn ikke kan sove på det tidspunkt og så er det helt okay med power naps og ellers gør et ihærdigt forsøg på en lur  fra 18-19 fx. Ikke putning, men lur.. så hun måske får lidt ro. Og ellers så er det et velkendt fænomen at have en fuzzy baby om aftenen, det kan fx handle om at bearbejde dagens indtryk, 

Anonym
    16. januar 2021 kl. 23:15

Du kan ikke sammenligne din baby med andres babyer. Du bliver kun frustreret og får spildt en masse tid og energi på at forsøge at løse noget, der ikke er et problem. 

Jeg har to døtre med 23 måneder imellem. Den første sov klokken 19 som baby, nummer 2 sov 22. Den første kunne tidligt sove selv, nummer 2 er halvanden år og kan stadig hverken falde i søvn selv eller sove selv. Vi har kørt de samme rutiner, men med meget forskellige resultater. Børn er forskellige, ligesom vi voksne er. Hvis du kan finde ro i det, vil dit liv med al sandsynlighed blive meget nemmere. 

17. januar 2021 kl. 10:19

Jeg forsøger. Men som i alle skriver, uanset puttetidspunkt, så lyder det som om i bare kan lægge jeres og gå igen – og det ville jeg da ønske jeg kunne… 

Anonym
    17. januar 2021 kl. 10:25

Ja det jeg efter at have siddet med hende i 45 minutter i stuen. Så kan jeg ligge hende og gå. Ofte skal jeg lige derind igen efter lidt tid og enten tage op eller give sut og holde en håns på hende. Men nogle gange bliver jeg også nødt til bare at gå i seng med hende. 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk