Close
Log Ind Opret Bruger

Min-Mave artikler om fertilitet, graviditet og børn Fora Gravid Graviditet Hvornår fortæller man det til søskende og familien?

Hvornår fortæller man det til søskende og familien?

Tagget: 

• 29 april 2021, 17:53

Hej

Jeg er i dag 7+6 og voldsomt plaget af kvalme og oppustethed. Fra om eftermiddagen er jeg blæst helt op, så jeg ligner en i 5. måned 😉 Dvs. både med min “størrelse” og min kvalme er det svært at skjule for omverdenen. Jeg måtte fortælle min chef på arbejdet det i går, da jeg har fået en deltidssygemelding fra min læge pga kvalmen.

Men hvornår fortæller man det lige. Min datter på 5 er begyndt at undre sig over at mor kun lægger på sofaen og ikke kan lege med hende, og bedsteforældrene undrer sig over at vi ikke vil komme til aftensmad hos dem. Vi har bare sagt, at vi ikke kan men sandheden er at jeg simpelthen ikke kan sidde og spise en hel aften uden at skulle kaste op og ligge på sofaen 🙁

Er der nogen af jer andre, som har stået i samme situation? Vi er vildt i vildrede, for vi vil så gerne vente til 12 ugers scanningen, men der er knap 5-6 uger til….

Håber I kan hjælpe med at berolige mig lidt 🙂

29. april 2021 kl. 19:02

Jeg ville bare fortælle det. I begge mine graviditeter har jeg lidt af kvalme og opkast, og vi fortalte det derfor ret tidligt, da det ikke var til at skjule.

29. april 2021 kl. 19:18

Jeg har lidt af hyperemesis, så vi har fortalt det i uge 6 begge gange, når jeg er endt på sygehuset. Synes det har været så befriende at fortælle det til de nærmeste! Også vores datter, så hun kunne forstå, hvorfor jeg ikke kunne lege, og hvorfor jeg bare lå i sengen hele tiden.

Rigtig god bedring!

29. april 2021 kl. 21:32

Jeg ville bare sige “mor er syg”

Kvalmen kan jo svinde igen, alternativ bestille en tryghedsscanning.

Jeg er selv 6+1/3 stykker og vi siger det ikke nu (har børn samme alder). Der er læææænge til og hvis vi siger det, så kommer hele vores omgangskreds også til at vide det og pludselig ved arbejdspladsen det også, den risiko skal jeg ikke løbe 🙂

Men gør hvad I føler for  🙂

30. april 2021 kl. 17:12

Har også lidt af hyperemesis begge mine graviditeter – første forsatte vi med at aflyse middage osv. Men ved nr. 2 fik familie det at vide ret hurtigt og så gemte vi det fra vennerne så man havde lidt at glæde sig til, til efter 1ste scanning 👍 håber du finder ud af det og at du får en bedre 2.trimester ❤️

2. maj 2021 kl. 19:24

Jeg ville ikke fortælle det til barnet, men jeg ville fortælle bedsterne det. Hvis du skulle tabe eller der er boget galt til nf er det jo også rart at kunne dele det.  Vi fortalte det omkring uge 8 til familien. Vi fortæller det til børnene omkring uge 16-20 🙂

• Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.