Close
Log Ind Opret Bruger

høj risiko for downs – erfaringer

• 24 februar 2021, 21:02

Hej med jer

ville høre jeres erfaring med høj risiko ved nf for downs.

mine tal sagde 1:22 

uniddelbart intet galt mes baby og dens nakkefold – men primært min BMI og blodprøve.

jeg er ret afklaret med at hvis blodprøven siger høj risiko skal der tages en fostervandsprøve hvis den viser downs, vil jeg afslutte graviditeten.

vi har 3 sunde og raske børn og ved der er forskellige grader af downs, men jeg føler ikke det er retfærdigt overfor dem at sige ja til et barn der måske kræver voldsomt meget.

havde jeg ikke haft børn eller havde jeg måtte kæmpe mere med graviditeten så måske jeg havde en anden tilgang.

men lige nu syntes jeg det er den rigtige beslutning for min familie.

men jeg er super nervøs og vil meget gerne høre lm andres erfaringer.

især fordi jeg stadig skal vente 14 dage pga. min BMI. 
    normalt kan den tages fra uge 11 men k mit tilfælde først fra uge. 14 derefter vente 10 dage på svar for måske at skulle igennem fostervandsprøve og afvente svar derfra. 

er der andre der har prøvet at være igennem en lign. Situation? 

25. februar 2021 kl. 08:49

Jeg fik et tal der hed 1:36 vidst nok, der var det også blodprøven der gjorde det. Fik en moderkage biopsi og alt var fint 😊

25. februar 2021 kl. 21:17

inb123 skrev :

Jeg fik et tal der hed 1:36 vidst nok, der var det også blodprøven der gjorde det. Fik en moderkage biopsi og alt var fint 😊

Tak for dit svar – det betyder meget at høre fra en med stor chance hvor det er gået godt. ❤️
    jeg har svært ved at være i mig selv lige i øjeblikket 😓

28. februar 2021 kl. 05:49

Hej! 

Først og fremmest kæmpe kram! 
    For 3 år siden stod jeg i samme situation og jeg var dybt ulykkelig. Min verden gik i stå i de 7 dage, hvor jeg skulle vente på svar og jeg synes det var ulideligt. Jeg gjorde mig alverdens tanker hele tiden, men var afklaret med at hvis han fejlede noget, så skulle graviditeten afsluttes. 
    Heldigvis var Carl sund og rask og vi gennemførte graviditeten. 
    Under forløbet blev jeg ved med at overbevise mig selv om at selvom tallet var lavt, så var chancen stadigvæk forholdvis lav for sygdom. I dit tilfælde er 1 ud af 22 personer med downs. Dvs. Der er faktisk 21 raske børn. Hvorfor skulle din lille spire ikke være en af de 21. Tro på det, selvom det er svært at gå i uvished. 

Derudover kan jeg sagtens forstå din beslutning om af afslutte graviditeten, hvis barnet er syg. Jeg er selv mor til 3 drenge og ville aldrig tilbyde vores familie det.

Jeg krydser alt hvad jeg kan for dig. 

1. marts 2021 kl. 22:09

Hej, jeg fik en risiko på 1:4 og fik taget en moderkagebiopsi og venter et sundt barn. 😊 de 2 dage før jeg fik svar var forfærdelige! Så ved præcis hvad du går igennem. 

22. marts 2021 kl. 16:33

Tusind tak for jeres svar – det varme at høre. 

Jeg fik opringning i fredags med beskeden at NIPT testen vidste øget risiko for afvigelse, så har idag mandag været inde og få foretaget en fostervandsprøve. 
    Damen der sørgede for prøven var ikke just optimistisk, men vælger som i selv siger at prøve at bevare den smule optimisme der er.

Det hjælper virkelig meget at høre jeres erfaringer, især fordi man føler at dagene bare blender sammen og man ikke kan være i den usikkerhed der stadig er omkring det. 
    Det er skønt med nogle gode resultater på trods af høj risiko, og vide at andre har samme tanker omkring sådanne situationer ❤️

Jeg vil opdatere når jeg får svaret hvad enten det går den ene eller anden vej. 

27. marts 2021 kl. 13:42

Fik svar tilbage fra fostervandsprøve, det er et med trisomi 21 (downs) 

min beslutning står ved, men det er hårdt, psykisk og fysisk er jeg nedkørt. 

jeg har ikke mange ord, men ville bare opdatere nu inden mandag hvor alt skal ske. 
    tror ikke mit overskud er eksisterende et godt stykke tid efter. 
    på trods af at man er afklaret er det ikke ens betydende med at dette er nemt. 

27. marts 2021 kl. 13:42

jeg har ikke mange ord, men ville bare opdatere nu inden mandag hvor alt skal ske. 

27. marts 2021 kl. 14:07

Jess skrev :

Det er slet ikke nemt 🙁 øv, det er jeg ked af at læse. Stort kram og masser af kærlige tanker i din retning.

27. marts 2021 kl. 14:07

Jess skrev :

Det er slet ikke nemt 🙁 øv, det er jeg ked af at læse. Stort kram og masser af kærlige tanker i din retning.

Anonym
    27. marts 2021 kl. 15:38

Det er jeg også ked af at høre. 
    Jeg har stået i samme situation, så du er ikke alene – det ved du nok godt, men jeg følte mig lidt alene på daværende tidspunkt. 
    Jeg håber, forløbet bliver så godt som muligt for dig. 

Anonym
    27. marts 2021 kl. 15:38

Det er jeg også ked af at høre. 
    Jeg har stået i samme situation, så du er ikke alene – det ved du nok godt, men jeg følte mig lidt alene på daværende tidspunkt. 
    Jeg håber, forløbet bliver så godt som muligt for dig. 

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk