Close
Log Ind Opret Bruger

Forvirret over doubletesten

Anonym
    26 januar 2021, 00:04

Heeey venner smiley

Som så mange andre herinde, blev jeg idag nysgerrig og loggede ind på sundhed.dk og fandt mine blodprøveresultater (havde ellers svoret at jeg ikke ville kigge på dem).

PAPP A = 4,54             HCG = 116

Anyway, forstod intet 😄 og begyndte at researche lidt. Fik omregnet mine tal til MoM værdier via graviditetsberegner.dk.

MoM PAPP A = 4,20     MoM HCG = 1,92

Yderligere gav hjemmesiden en fortolkning af resultatet, og her kunne jeg læse mig frem til at mit HCG medfører en svag øget risiko for kromosonfejl. Skal helst ligge på 1, og må helst ikke være over 2. Jeg blev efterfølgende lidt nervøs og googlede ellers videre, og her fandt jeg frem til at PAPP A, er den vigtigste markør i forhold til om der er kromosonfejl, og at HCG peger i retning af hvilken kromosonfejl det kunne tyde på.

Hjælp mig, er jeg på rette vej i min fortolkning? Synes det er ret interessant 🙂

26. januar 2021 kl. 00:11

Mener ikke rigtig du kan bruge tallene til noget, da man bruger  tal fra scanningen også. Det er i hvert fald det jeg fik af vide, da jeg engang googlede mine tal. 😊

Anonym
    26. januar 2021 kl. 00:35

Hej Mathilde smiley

Er helt enig. Man kan ikke "konkludere" noget uden en scanning, eller bedre: en efterfølgende biopsi eller fostervandsprøve, men selvfølgelig siger tallene da noget, når de er omregnet til MoM værdier.

Uanset, jeg kan godt lide at sætte mig ind i ting 😁

26. januar 2021 kl. 06:42

Nu ved jeg ikke hvor du har omregnet til MoM værdier, da jeg gjorde det endte de helt forkerte, beregningen sagde PAPP-A 0,4 til scanningen var den 1,08 HCG sagde 0,5 til scanningen var den 0,898.

Begge tal jeg selv havde regnet gav en større risiko for kromosomfejl, begge tal beregnet til NF gav en lavere risiko. Jeg nåede at blive rigtig bekymret inden og det var der ingen grund til for fik rigtig flotte tal.

Her er fra en vejledning omkring hvornår man tilbydes ekstra udredning på baggrund af nakkefold/doubletest underordnet risikoberegningen

Ved NF over 3.5 mm, DT hvor beta-hCG er over 5 MoM eller under 0.2 MoM eller PAPP-A er under 0.2 MOM tilbydes ligeledes rådgivning med henblik på yderligere udredning for genetiske afvigelser i form af moderkageprøve eller fostervandsprøve uafhængigt af resultatet af risikoberegningen.

Så selv ud fra dine beregninger falder du indenfor normalen.

Anonym
    26. januar 2021 kl. 08:26

Ej, nu blev jeg opmærksom på at man selv kan tjekke og udregne 😳 Det skulle jeg aldrig ha gjort. Mine udregnet værdier siger: MoM pappa-a 1.22 og MoM Hcg 4.11 😱 Shit der er langt tid til NF lige nu, når jeg kun er 9+5. De prøver burde være utilgængelige for en selv. 

Anonym
    26. januar 2021 kl. 10:01

Tusind tak for dit fine svar 😍

Jeg brugte graviditetsberegner.dk

Jeg begyndte at researche på baggrund af at der på hjemmesiden står, at højere HCG værdier medfører en større risiko for kromosonfejl, og mit spørgsmål her på tråden er så, om det nu er korrekt?

Jeg har læst flere steder nu, at en meget lav PAPP A kombineret med en høj HCG er kendetegnet ved Downs, og at en lav PAPP A kombineret med en lav HCG er kendetegnet ved trisomi 18 og 13.

Ville bare høre hvad i andre kendte til det 😀 Jeg synes min PAPP A er rigtig flot, så det var slet ikke en stor bekymring. Jeg nørder bare 😁

Anonym
    26. januar 2021 kl. 10:14

Hej Mortilto87.

Jeg er oprigtig ked af, hvis mit indlæg fik dig til at tjekke dine egne tal, og det medførte bekymring.

Ud fra dine MoM værdier, vil jeg nu ikke mene du har noget at være bekymret over, sådan som jeg forstår det. Din PAPP A er virkelig flot, og ja, din HCG er forhøjet ligesom min, hvilket kombineret med en lav PAPP A kunne være et tegn på trisomi 21, men du har altså ikke en lav PAPP A, og ligger derfor stadig helt i normalt området.

Forresten, så ændrer resultaterne sig væsentligt alt efter hvor mange dage man skriver, for sidste menstruation.

Fandt denne fine forklaring for PAPP A og HCG:

26. januar 2021 kl. 10:26

brittdk00 skrev :

Jeg begyndte at researche på baggrund af at der på hjemmesiden der står, at højere HCG værdier medfører en større risiko for kromosonfejl, og mit spørgsmål her på tråden er så, om det nu er korrekt?

Jeg har læst flere steder nu, at en meget lav PAPP A kombineret med en høj HCG er kendetegnet ved Downs, og at en lav PAPP A kombineret med en lav, eller normal HCG er kendetegnet ved trisomi 18 og 13.

Ville bare høre hvad i andre kendte til det 😀 Jeg synes min PAPP A er rigtig flot, så det var slet ikke en stor bekymring. Jeg nørder bare 😁

Mit beta Hcg var 16,2 og Papp A var 0,447 og desværre var det en trisomi 13. Jeg blev mistænksom da jeg så mit beta hcg tal og googlede. Og hvis beta hcg er 20-40% mindre en normalen, som vidst er ca 50-100, så er der risiko for kromosomfejl, trisomi 13 og 18. 
    Så når jeg bliver gravid igen får jeg scanning og tilbud om NIPT eller moderkagebiopsi. 

Anonym
    26. januar 2021 kl. 11:01

Hey Baby nr 3 🙂

Pyyyh, sikke en oplevelse 😪 En mors værste frygt! Jeg håber at du er okay ❤❤

Tusind tak for dit oplysende svar. Det hele giver fin mening nu. Graviditetsberegner.dk er misvisende. Blev så forvirret over dens fortolkning, der kun tager udgangspunkt i trisomi 21.

26. januar 2021 kl. 11:19

brittdk00 skrev :

Hey Baby nr 3 🙂

Pyyyh, sikke en oplevelse 😪 En mors værste frygt! Jeg håber at du er okay ❤❤

Tusind tak for dit oplysende svar. Det hele giver fin mening nu. Graviditetsberegner.dk er misvisende. Blev så forvirret over dens fortolkning, der kun tager udgangspunkt i trisomi 21.

Så lidt. ❤️
    Ja er ok nu, det var i september 2020. Men trist det var det. 
    Ja den gav nemlig også svar på, at det var ok ift trisomi 21. Der fik jeg er tal der hed 1:219 ved NF, trisomi 13, 1:4, og trisomi 18, 1:9. 😏

26. januar 2021 kl. 12:55

brittdk00 skrev :

Jeg begyndte at researche på baggrund af at der på hjemmesiden står, at højere HCG værdier medfører en større risiko for kromosonfejl, og mit spørgsmål her på tråden er så, om det nu er korrekt?

Jeg har læst flere steder nu, at en meget lav PAPP A kombineret med en høj HCG er kendetegnet ved Downs, og at en lav PAPP A kombineret med en lav HCG er kendetegnet ved trisomi 18 og 13.

Jeg havde meget højt beta-HCG og meget lavt Papp-a, og det gav mig (sammen med en kæmpe nakkefold) 1:2 på Downs (de sagde mindre end 10% sandsynlighed for at det ikke var Downs). Så det er rigtigt at der er den sammenhæng. Dog viste det sig ikke at være downs, men bare uforklarlige misdannelser.
    Det er lidt umuligt at vide inden man bliver scannet, for tror godt man kunne have samme tal som mig med en god scanning..

Anonym
    26. januar 2021 kl. 13:25

Hey Russeren.

Du har helt sikkert ret. Ingen af undersøgelserne står alene.

Jeg vil få en større nedsmeltning, hvis jeg får sådan en besked til nakkefoldsscanning. Hold op, det må være ubehageligt, men hvor er jeg glad for at din historie endte godt ❤❤

Tusind tak for dit svar 😍

Anonym
    26. januar 2021 kl. 14:02

Mine tal viste der var stor risiko for alle 3 trisomier MEN tallene kan ikke stå alene og kræver en scanning 🙂 Mine tal endte på 1:7175, 1:19000 og 1:22000..

Anonym
    26. januar 2021 kl. 14:10

HendeDer! skrev :

Mine tal viste der var stor risiko for alle 3 trisomier MEN tallene kan ikke stå alene og kræver en scanning 🙂 Mine tal endte på 1:7175, 1:19000 og 1:22000..

Hey HendeDer 🙂

Wow, det må jo betyde at scanningen vejer tungeste. Drømmetal 😍😍

Anonym
    26. januar 2021 kl. 14:45

brittdk00 skrev :

HendeDer! skrev :

Hey HendeDer 🙂

Wow, det må jo betyde at scanningen vejer tungeste. Drømmetal 😍😍

Ja åbenbart.. Jeg havde alt imod mig.. Svær overvægt og jeg var 33 da jeg blev gravid..  🤦‍♀️😂 Men tallene var fantastiske ❤ 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk