Close
Log Ind Opret Bruger

Længde på livmoderhals

• 21 januar 2021, 19:27

Jeg har i dag været til tidlig gennemscanning og måling af livmoderhals.

Den bette pige ser indtil nu fin ud🥰

Dog er jeg lidt usikker på min livmoderhals, og jeg ønsker at høre, hvad andre har fået at vide om længden, når I har fået den målt i graviditeten.

Sagen er den, at jeg i sommer mistede 13+6 ved for tidlig vandafgang. Det vides ikke, om livmoderhalsen er skyld i dette. Jeg er startet op på Lutinus, "for en sikkerheds skyld".

Til NF for 3 uger siden var min livmoderhals 50 mm. I dag er den 27 mm – 16+3. Jeg synes selv, at det virker som en utrolig stor forskel på blot 3 uger, og lægen der scannede mig, mente ikke det var bekymrende. Det var desværre ikke lægen, som tidligere har fulgt mig, der scannede i dag, og jeg føler ikke rigtig, at mine bekymringer blev taget alvorligt.

Jeg skal først scannes om 4,5 uge igen, og jeg er vildt nervøs for, om jeg ender sengeliggende.

21. januar 2021 kl. 20:05

Da jeg var gravid fik jeg at vide, at lægerne først bliver bekymret, når livmoderhalsen er under 25 mm.

Jeg havde selv kort livmoderhals og var sengeliggende fra uge 23 😕

21. januar 2021 kl. 20:10

Øv! Det var længe. Hvor lang var din livmoderhals på det tidspunkt?

21. januar 2021 kl. 20:27

Har ingen erfaring på området, men vil råde dig til at ringe og snakle med dem 🍀 De kan helt sikkert svare på dine spørgsmål. 4,5 uge er lang tid at gå med den bekymring. 

21. januar 2021 kl. 20:47

Tak for dit svar 😊

Det er nemlig rigtig længe! Jeg synes, at jeg forsøgte at give udtryk for min bekymring, men uden forståelse.

Jeg er heldigvis med i Kendt jordemoderordning, så jeg ringer til jordemoderen i morgen og får lidt vejledning 🙏

21. januar 2021 kl. 21:12

Min livmoderhals var vist omkring 21 mm da jeg fik besked på at være sengeliggende 😌

22. januar 2021 kl. 08:54

Rigtig god idé. Håber du får svar på dine spørgsmål og dejligt du er i kendt jordemoderordning. Alt det bedste!

22. januar 2021 kl. 17:19

Jeg synes pga klart du skal ringe ind. Helst så lægen der kender din historie er med inde over. Du kan stadig nå at få et cerklage fx hvis det virkelig er boget og noget som udvikler sig no

22. januar 2021 kl. 20:30

Snakkede du med dem ☺️

22. januar 2021 kl. 22:32

Jeg har selv haft for kort livmoderhals. Jeg fik at vide, at de først bliver bekymret når den er under 25 mm. Da jeg blev indlagt var min 13mm, det var (vist) i uge 22. Og så var jeg ellers fuldstændig sengeliggende til uge 34+0. Der stopper de ikke fødslen mere, hvis den går i gang. Så der måtte jeg begynde lige så stille at bevæge mig igen. Imens jeg var sengeliggende måtte jeg hente mad, gå på wc. Derudover måtte jeg kun tage bad et par gange om ugen. Var indlagt i 6 uger med for kort livmoderhals, fik lutinus, blodfortyndende og lungemodner. Han så heldigvis først dagens lys da jeg var 39+5

23. januar 2021 kl. 10:23

Grænsen går ganske rigtigt ved 25 mm men det må jo ses en helhed. Det kan sagtens være der er målt forkert. Men en livmoderhals som på få uger er gået fra 50 mm til 27 mm på en med ts historik bør man være ekstra obs på no 

23. januar 2021 kl. 15:05

Tak for dit svar 😊

Min plan er, at jeg ringer til jordemoderen på mandag for at høre, hvad hun tænker. Det kan også være, at jeg bare kører det hele op oven i mit hoved (hvilket jeg er god til), og bare har brug for at blive beroliget🙏

25. januar 2021 kl. 01:16

Hej

Jeg har en indvendig cerclage pga svag livmoderhals. Hvis du er utryk, så synes jeg helt bestemt at du skal kontakte der hvor du bliver scannet. Jeg synes, at din livmoderhals er blevet en del kortere, og med din historik i mente, er det bedre at tjekke op på det lidt oftere.

Jeg er ikke ude på at skræmme dig, slet ikke, mener bare at det er bedre at være sikker. Og det er bare ikke særlig sjovt at være utryg i sin graviditet.

Kram herfra

27. januar 2021 kl. 08:53

Hvordan går det med dig, TS? 🙂

27. januar 2021 kl. 09:00

Tror ikke nødvendigvis det er så sort og hvidt. Da jeg var gravid med min ældste, forkortedes min livmoderhals knap 1 cm på 14 dage, og dét var bekymrende. Primært fordi jeg havde så mange plukveer, at lægerne mistænkte det var det, der forårsagede afkortningen. Jeg var sengeliggende i 11 uger. 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk