Close
Log Ind Opret Bruger

Er det dumt? Legetøj og andre ting

Anonym
    22 marts 2021, 13:16

Hej

Jeg rydder løbende op i mine børns ting, synes generelt, de har for meget legetøj.

De har fået/får mange ting af bedsteforældre og oldeforældre. Noget er fra mit gamle værelse, noget er fra far og mig, noget er arvet fra venner og noget er fra andet familie.

Sidst jeg for alvor ryddede op i deres ting, lagde jeg rigtig meget væk, vi snakker legekøkken med legemad og redskaber, stor kasse dublo lego, noget fra et legeværktøjsbænk de aldrig rigtig har brugt (men lod dog en lege værktøjskasse med lege værktøj og lege skruer være), og flere andre mindre og større ting væk på én gang. 

Det skal siges, at de har tons af legetøj stadig på værelset, både mini lego, brio, biler og maskiner af div., bamser, Sylvainian families, byggesæk, puslespil, dimser og dutter, magneter, Schleich dyr, udklædning, Bobles, lege værktøj, lege rengørings ting og støvsuger indkøbsvogn, toge, flyvemaskine og rumraket, dinosauruser af div. slags, fjernstyretbiler, Racerbane, motorcykel, hule, tegneting, perler, bøger…. I forstår, de mangler bestemt IKKE noget. 

Jeg var bare blevet så træt af, og er stadig træt af, at ALT bare blev ryddet ud i en bunke på gulvet, og intet blev ryddet op. Og så syntes/synes jeg bare, det er for meget for børnene at skulle administrere så mange ting/muligheder på én gang. Det er dog blevet MEGET bedre, efter min dybere oprydning. 

Vores børn er enormt kreative og fantasifulde, og de ligger faktisk næsten mere værdi i en eller anden dims fra værkstedet (fx et lille stykke bræt, de har tegnet på), end de ligger i en fin ny fjernstyret bil fra olderne, eller i en hel sæk legemad fra mormor. Fx. 

Vores børn kan også meget bedre administrere mindre mængder af legetøj af gangen, fx lego eller brio. Hvor mormor siger, jo flere klodser jo bedre.

Nå men til min første tanke med dette opslag… Jeg har taget snakken med min mor MANGE!!!!!! gange, og hun er begyndt forstå, men det ændre jo ikke på ALT det børnene allerede har.

Jeg ryddede som skrevet op for alvor i tingene, for noget tid siden. Og det luftede jeg så for min mor i weekenden, sådan fordi hun sagde, at hun synes det var skønt at se, drengene legede med det legemad, de har hos hende, da det er længe siden, hun har set dem lege med lige det. (Skal lige siges, at der hjemme hos hende og hendes mand også er mega meget legetøj). 

Til det svarede hun, sådan lidt halv anklagende, at så bliver det jo sjovt igen, når det kommer frem igen, altså de ting, jeg har lagt væk af børnenes. 

Hun lød virkelig, som om, at jeg har gjort noget forkert. 

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, for jeg havde egentlig tænkt, at tingene IKKE skulle gemmes, men i stedet gives væk og sælges. Og drengenes værelse er blevet så meget bedre efter, at det er kommet væk. Det kunne stadig godt trænge til at blive tømt ud, men de kan meget bedre overskue det nu, og det er meget nemmere at overskue oprydningen nu også. De har spurgt efter nogle af tingene, men de har jo stadig så meget, at de glemmer det igen. 

Er jeg forkert på den, og skal følge min mors ide? 

Er det egentligt ok, at man som forældre rydder op i ens børns ting og ligger det væk, sælger det, giver det væk? 

Mvh en mor, som føler hendes børn bliver væk i legetøj. 

22. marts 2021 kl. 13:51

Jeg tror, vi alle har forskellige tilgange til den voldsomme mængde legetøj, mange børn har i dag. Jeg ved, at flere af mine veninder gør som dig, og det er ikke en tilgang, vi bruger herhjemme. Jeg vil dog ikke sige, at det er forkert at gøre, men kun at det for mig føles forkert, men vi ser jo alle tingene forskelligt. 

Grunden til, at jeg aldrig ville gøre det, er at tingene jo faktisk tilhører børnene, og det føles forkert for mig at tage ting fra andre og sælge eller give væk uden at have fået lov også selv om det er taget fra mine børn. Tingene er jo ikke mine. Jeg ville ikke have et problem med at rydde op og sætte væk, men skal tingene sælges eller gives væk, så sker det altid her i samarbejde med børnene. De har været gode til at være med til at rydde op og sortere i tingene, så der bliver lavet bunker med salgsting og foræringer. Pengene for det der sælges ryger i sparegrisene eller banken. 

Den mindste har stadig rigtig meget legetøj, mens den store har tømt mere ud, da hun havde rigtig meget hun ikke legede med mere. Vores børn er så også gode til at få tingene ryddet op med lidt hjælp og få det lagt tilbage i de kasser, de har til tingene, så det hjælper nok lidt.

22. marts 2021 kl. 14:52

Du er aldrig forkert på den når det handler om dine børn for det er dig der vælger 100 % hvordan du vil gøre det. At andre er uenige gør det hverken mere rigtigt eller forkert.

jeg er personligt enig med dig i at alt for meget legetøj kan ødelægge børnenes leg og gøre at de faktisk bliver så overvældet af legetøj at de faktisk ikke kan se noget de få lyst til at starte en leg med. 

jeg arbejder selv som pædagog og i mange institutioner gør man det samme, har små men godt fremme og har gemt lidt ekstra et andet sted som man så kan lave udskiftningerne med, og børnene elsker det da der dermed kommer "nyt og spændende" legetøj frem som de får lyst til at undersøge. 
    Jeg vil også lige pointere at alt for meget fremme på en gang godt kan give den effekt at børnene "ikke kan se skoven for bare træer" og at alt legetøjet dermed mister sin værdi da de nærmest må grave sig igennem kasser eller tømme reoler for at de kan få et overblik over hvad der har at lege med. Det giver utroligt meget rod og rod giver meget uro både i hovedet og sansemæssigt. 
    Børn kan ikke rumme så mange indtryk og uoverskuelige valg, hvis man spørger et barn hvad tøj det vil have på viser man dem jo heller ikke hele skabet med finder måske to muligheder de kan vælge imellem, ellers bliver de helt forvirrende og frustrerede oven i deres hoved (alt efter hvor gamle de er selvfølgelig) 

Anonym
    22. marts 2021 kl. 16:23

Næh, jeg synes det er en fantastisk ide! Gid jeg selv havde overskuddet til det!!! 🤪 Vil dog ikke give mine forældre og svigerforældre ene-ansvaret for vores overflod af legetøj, selvfølgelig får børnene (for) meget af dem, men det er også vores egen skyld samt en masse arveting fra fætre og kusiner – og så HULKER vores ældste hver gang jeg så meget som forsøger 😂 Hatten af for dig at du fik det gjort! (Bare det var mig 🙌🏻)

Anonym
    22. marts 2021 kl. 19:42

GammelNy skrev :

Hej

Jeg rydder løbende op i mine børns ting, synes generelt, de har for meget legetøj.

De har fået/får mange ting af bedsteforældre og oldeforældre. Noget er fra mit gamle værelse, noget er fra far og mig, noget er arvet fra venner og noget er fra andet familie.

Sidst jeg for alvor ryddede op i deres ting, lagde jeg rigtig meget væk, vi snakker legekøkken med legemad og redskaber, stor kasse dublo lego, noget fra et legeværktøjsbænk de aldrig rigtig har brugt (men lod dog en lege værktøjskasse med lege værktøj og lege skruer være), og flere andre mindre og større ting væk på én gang. 

Det skal siges, at de har tons af legetøj stadig på værelset, både mini lego, brio, biler og maskiner af div., bamser, Sylvainian families, byggesæk, puslespil, dimser og dutter, magneter, Schleich dyr, udklædning, Bobles, lege værktøj, lege rengørings ting og støvsuger indkøbsvogn, toge, flyvemaskine og rumraket, dinosauruser af div. slags, fjernstyretbiler, Racerbane, motorcykel, hule, tegneting, perler, bøger…. I forstår, de mangler bestemt IKKE noget. 

Jeg var bare blevet så træt af, og er stadig træt af, at ALT bare blev ryddet ud i en bunke på gulvet, og intet blev ryddet op. Og så syntes/synes jeg bare, det er for meget for børnene at skulle administrere så mange ting/muligheder på én gang. Det er dog blevet MEGET bedre, efter min dybere oprydning. 

Vores børn er enormt kreative og fantasifulde, og de ligger faktisk næsten mere værdi i en eller anden dims fra værkstedet (fx et lille stykke bræt, de har tegnet på), end de ligger i en fin ny fjernstyret bil fra olderne, eller i en hel sæk legemad fra mormor. Fx. 

Vores børn kan også meget bedre administrere mindre mængder af legetøj af gangen, fx lego eller brio. Hvor mormor siger, jo flere klodser jo bedre.

Nå men til min første tanke med dette opslag… Jeg har taget snakken med min mor MANGE!!!!!! gange, og hun er begyndt forstå, men det ændre jo ikke på ALT det børnene allerede har.

Jeg ryddede som skrevet op for alvor i tingene, for noget tid siden. Og det luftede jeg så for min mor i weekenden, sådan fordi hun sagde, at hun synes det var skønt at se, drengene legede med det legemad, de har hos hende, da det er længe siden, hun har set dem lege med lige det. (Skal lige siges, at der hjemme hos hende og hendes mand også er mega meget legetøj). 

Til det svarede hun, sådan lidt halv anklagende, at så bliver det jo sjovt igen, når det kommer frem igen, altså de ting, jeg har lagt væk af børnenes. 

Hun lød virkelig, som om, at jeg har gjort noget forkert. 

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, for jeg havde egentlig tænkt, at tingene IKKE skulle gemmes, men i stedet gives væk og sælges. Og drengenes værelse er blevet så meget bedre efter, at det er kommet væk. Det kunne stadig godt trænge til at blive tømt ud, men de kan meget bedre overskue det nu, og det er meget nemmere at overskue oprydningen nu også. De har spurgt efter nogle af tingene, men de har jo stadig så meget, at de glemmer det igen. 

Er jeg forkert på den, og skal følge min mors ide? 

Er det egentligt ok, at man som forældre rydder op i ens børns ting og ligger det væk, sælger det, giver det væk? 

Mvh en mor, som føler hendes børn bliver væk i legetøj. 

Gemme, ja, men jeg ville ikke sælge/give mine børns legetøj væk(altså bortset fra hvis de er vokset fra det) men ellers ville jeg tage børnene med i det, da det er deres ting, ikke mine. Så kan de også lære at hvis man sælger, eller giver det væk, giver det noget tilbage, som lommepenge eller bare en god fornemmelse. Men ja det er deres legetøj, så jeg synes de skal være med i det. 

Og så hav nogle kasser, til hver ting, med billede på kassen og ryd op hver dag

Anonym
    22. marts 2021 kl. 19:45

22. marts 2021 kl. 19:54

Her får ungerne også meget crap fra farmor især.

Jeg er træt af det og meget ryger også ud (vi har simpelthen ikke plads til det.)

Så jeg synes det er helt fint.

De var lige begyndt at lege med Brio og jeg tænkte yes, så er der ønsker til både fødselsdag og jul, så der kom en masse Brio på deres ønskeseddel og de fik alt. Alt jo snakker 10-12 æsker Brio. Dvs ingen ønsker til næste gang, jeg aner ikke hvor jeg skal gøre af det og ungerne får ikke lov til at ønske sig noget uden at få det . Det er jeg faktisk ret godt knotten over , men bedre end hendes tidligere ting med at købe alt muligt brugt de ikke ønsker sig og give dem.

Nå det var lige galde.

Btt jeg synes det er helt fair du rydder ud, i de ting de ikke leger med eller alt det ubrugelige plastik bras, jeg forstår dig så godt 🙂

Anonym
    22. marts 2021 kl. 20:46

Jeg er så glad for alle jeres svar, tusind tak!

Jeg har før prøvet, at tage drengene med i, hvad de kunne undvære og hvad de måske kunne give videre osv, men det kan de desværre slet ikke overkomme, de vil allerhelst beholde det hele, selv det de ALDRIG har leget med, eller det de er vokset fra.

Og de har altså VIRKELIG meget, det er ikke engang for at virke pernippen, eller overdrive, at jeg skriver det. Vi taler hylde op og hylde ned, kasser på kasser på endnu flere kasser, og så det der ikke kan være i de kasser, og der er ca ligeså meget, bare i mini lego har de hvad der fylder en af de store plastkasser på hjul fra ikea, som er helt fyldt til toppen, og fx tre fjernstyrede biler som de i øvrigt ikke bruger… Og det er altså efter, at jeg nu har ryddet så grundigt ud. Bare for at give en lille ide til, hvor voldsomt, jeg synes det er. 

Og naturligvis får de pengene i deres sparebøsser. Og hvis de må også gerne få at vide, hvis det fx kommer til genbrug eller venner med mindre børn. 

Jeg har heller ikke noget imod, at de har små dimser og dippedutter, hvis det er noget de er glade for og bruger. Ligesom jeg ikke har noget imod at de har forskelligt legetøj, men alt med måde. Det er bare gået totalt over gevind. Det begyndte fra første scanningsbillede, og er forsat til endnu. Bedsterne og olderne bare giver og giver og giver og giver og giver… Dejligt at de elsker dem, men… Og vi forældre står med problemet. 

Derfor min beslutning, og min handling. 

mitalt, den med pakker i hobe tal, det kender jeg godt. Fik godt og vel hele deres ønske liste, den var heldigvis ikke lang, i december. Og sidst vi sås fik de så nogle af de sidste ting som stod på… Fordi det manglede de jo også, syntes dem som gav. 

Alligevel, så føler jeg mig bare som en uretfærdig mor nu, fordi min mor reagerede sådan. Nok har vi et ok størrelse hus, men at opbevare nærmest legetøj nok til en hel børnehavestue/dagpleje i et værelse for sig, (altså et værelse, kun med legetøj som er ekstra og gemt væk), det synes jeg bare ikke er den fedeste ide. Den plads kan vi godt bruge til noget andet. Legetøjet hober sig jo op, i gemmebunken, hvis det skal forblive sådan en. 

Igen, tak allesammensmiley 

22. marts 2021 kl. 21:30

Vores børn har også alt for meget og problemet er at folk ser sig lunt på noget også får de alt af det også gider drengene det ikke fordi de ikke kan overskue det..

Vi prøver hele tiden at sige at de skal ikke have noget hele tiden, en gave fra hvert hold til jul.. Alligevel ender det med at få alt og mere til crying

Vi har Lego for rigtig mange penge, stadig indpakket og Gent væk.. Drengene kan slet ikke overskue det og de er altså kun 2 og 4 år..

Vi kan knap nok købe noget selv fordi vi syntes de har alt for meget..

Anonym
    22. marts 2021 kl. 21:40

Jaaa… jeg belønner min med penge og en tur i legetøjsbutikken 😅 5 kr pr. Ting får han af mig og hvis gab sorterer 50 ting fra, så er der ca til én ny ting. Det er top motiverende for min krudtugle. Nogle gange finder han selv ting han vil sælge så der er noget til sparegrisen.  Har gjort det siden han var 3. Og 50 ting lyder af meget men fx 24 ligegyldige små plastik dimser i pakkekalender er jo halvdelen. 

22. marts 2021 kl. 21:49

Jeg syntes du er i din gode ret til at rydde ud og enten gemme væk eller sælge dine børns ting. Her hjemme forsvinder diverse småting løbende og de bliver meget sjældent spurgt efter. Lidt større ting er den ældste særlig lidt med på (hun er 6 år). 

Vi har fra før vores ældste blev født haft problemer med min svigerforældre (primært svigermor). Det har betyder at vi for dem stort set altid har haft ret mange regler omkring gaver da vores børn ikke er til salg og vi ikke vil drukne i ting. På trods af det har det gentagne gange overtrådt reglerne og købt mere osv. vi havde en del år en online ønskeseddel men den er nu forbeholdt min familie og så får svigerforældrene en seddel med enkelte udvalgt ønsker. Jeg syntes det er trist det skal være sådan men jeg orker ikke andet og har fået ødelagt nok mærkedage pga brudte regler.

23. marts 2021 kl. 08:50

23. marts 2021 kl. 08:55

mitalt skrev :

Her får ungerne også meget crap fra farmor især.

Jeg er træt af det og meget ryger også ud (vi har simpelthen ikke plads til det.)

Så jeg synes det er helt fint.

De var lige begyndt at lege med Brio og jeg tænkte yes, så er der ønsker til både fødselsdag og jul, så der kom en masse Brio på deres ønskeseddel og de fik alt. Alt jo snakker 10-12 æsker Brio. Dvs ingen ønsker til næste gang, jeg aner ikke hvor jeg skal gøre af det og ungerne får ikke lov til at ønske sig noget uden at få det . Det er jeg faktisk ret godt knotten over , men bedre end hendes tidligere ting med at købe alt muligt brugt de ikke ønsker sig og give dem.

Nå det var lige galde.

Btt jeg synes det er helt fair du rydder ud, i de ting de ikke leger med eller alt det ubrugelige plastik bras, jeg forstår dig så godt 🙂

Skal jeg fortælle dig hvorfor farmor gør det? Fordi hun elsker sine børnebørn og fordi det er hendes måde at vise det på.

Vi er alle forskellige og viser vores kærlighed forskelligt og det skal du huske.😬😊 Men jeg er fuldstændig enig i at det er sundt for børn at ønske sig ting uden at det bliver en bestilling, men farmors måde at vise kærlighed vægter højere synes jeg. ☺️

Til sammenligning har vi en farmor der ALDRIG giver børnene noget som helst. Ikke legetøj. Ikke slik. Intet. Tilgengæld vil hun gerne lave ting med dem. Intet ondt i det, men man viser kærlighed forskelligt. 

Anonym
    23. marts 2021 kl. 09:36

Jeg ved godt jeg blander mig 😅 men hvis hun gerne vil give alt det legetøj så kan hun have det hos hende og så det endnu federe at komme på besøg der 😄 så kan det også være hun mærker når der er nok legetøj 😂

23. marts 2021 kl. 11:02

Sådan lidt firkantet sat op, så er det hos os primært de voksne det bestemmer hvordan vi bor, og derved også hvor mange ting vi omgiver os med. Og vi kan generelt godt lide fravær at mange ting – inklusiv fraværet af et fyldt børneværelse. Jeg oplever at det giver mere plads og faktisk også bedre leg med mere fordybelse. Og så er det nemt for dem at rydde op, så det klarer de selv (med viksenhjælp) inden sengetid. Og så kan jeg godt lide, at mine unger ikke har alt. Altså at der er ting, de ønsker sig og går og håber på en dag at få, eller at de leger med noget hos en kammerat de ikke selv har, og derfor finder mega spændende. Vi har bedt bedsteforældrene skrue ned for gaver og laver ting sammen med ungerne i stedet for gaver i stor udstrækning til jul og fødselsdage. Og så rydder vi ud i det som alligevel "sniger sig ind" og roterer det videre til andre familier. Hvis det er noget, jeg tror de kan få glæde af lidt senere, kan det godt en sjælden gang ryge i kælderen i et halvt eller helt år og så komme op igen, som regel til stor fornøjelse 🙂 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.