Close
Log Ind Opret Bruger

min mand vil have særeje

• 6 marts 2021, 19:36

Hej

Uden i første omgang at skrive mine egne tanker, vil jeg gerne høre jeres mening om følgende:

Min mand og jeg har været sammen LÆNGE – +15 år. Vi har hus, villa, vovse, fællesøkononi og 3 skønne unger sammen.

Min man har været selvstændig i 2 år. Det tager meget tid og derfor trækker det naturligt nogle veksler på familielivet.

Min mand overvejer nu at gå i kompagniskab med en af sine ansatte, købe nye lokaler og i den forbindelse forhåbentlig udvidde virksomheden. I en bibemærkning får han sagt at 'det er jo ikke sikkert jeg skal være med'. Den bemærkning spurgte jeg indtil i dag og ja – han ønsker umiddelbart særeje. I dag er ejer jeg jo 50% af virksomheden i kraft af at vi er gift og den er personligt ejet.

Til info har jeg selv en rigtig pæn løn og står for bogføring i virksomheden.

Hvad tænker i? Sidder der måske nogen derude med lignende økonomisk konstruktion.

Anonym
    6. marts 2021 kl. 19:48

Jeg ville til enhver tid anbefale og også selv lave særeje på egen virksomhed. Personligt ville jeg have oprettet det særeje ved virksomhedsetablering eller indgåelse af ægteskab (afhængig af hvad der kommer først selvfølgelig). 

Og når han nu skal indgå i kompagniskab giver det for mig endnu bedre mening at både han og kompagnon sikre virksomheden i hver deres ende med særeje. Det giver slet ikke mening for mig at en ægtefælle der ikke aktivt er medejer/drivende part i virksomheden skal rende med 50% af tilfælde af skilsmisse. Det kan i værste fald lægge en ellers sund virksomhed i graven.

Med det sagt, så forstår jeg godt tanken at det at din mand er selvstændig trækker veksler i familielivet. Der kan I jo så indbyrdes lave en aftale for at godtgøre dig i en eller anden form, hvis du – som opbakkende ægtefælle – begrænses i dine indtjeningsmuligheder under ægteskabet for at støtte op om hans. Hvis du når er på deltid eller hjemmegående for at livet kan hænge sammen med din mand som selvstændig, så mister du jo alt andet lige noget pensionsopsparing m.m. og der tænker jeg at der må ses ind i nogle løsninger der så omvendt sikre dig en økonomisk stilling, der bedre modsvarer hvad du ville have haft havde du ikke bakket din mand op, i tilfælde af skilsmisse.

6. marts 2021 kl. 19:54

Tak for input.

Har lige tilføjet i mit opslag at jeg selv har en pæn løn (sagt på jysk) og at jeg står for bogføring i virksomheden.

6. marts 2021 kl. 20:21

Jeg vil til enhver tid anbefale særeje, hvis man ikke ejer sin virksomhed via et holdingselskab. Holdingselskab er dog KLART at foretrække fremfor personligt ejerskab, og så slipper man også for al besværet med særeje.
    Men er der ikke mulighed for holdingsselskab, så er særeje det næstbedste alternativ. Og man skal huske, at ved særeje beskytter man jo også sin ægtefælle og dermed også ens privatliv. For har du ikke særeje så hæfter ægtefællen også ! Og det kan lægge enhver privat husstand ned ! Så ud over at du beskytter din virksomhed ved særeje, så beskytter du altså også din ægtefælle og dermed din familie -især hvis man feks er husejer. Så kan kreditorerne ved et eventuelt konkurs ikke gå efter ægtefællens formue som ellers uden særeje vil indgå i et konkursbo.

Så bliver man gift og er virksomhedsejer, så er det ret vigtigt at have sine papirer i orden -medmindre man har oprettet et holdingsselskab som er den absolut bedste løsning, for alle parter !

6. marts 2021 kl. 20:47

Min mand er også selvstændig, og vi har også særeje. Jeg ejer alt det private, min mand ejer hans virksomhed. Det gør også at vores private liv er beskyttet hvis min mands virksomhed går konkurs, og min mand virksomhed er beskyttet mod skilsmisse.

Anonym
    6. marts 2021 kl. 20:59

Præcis det jeg tænkte

6. marts 2021 kl. 21:05

Her er manden også selvstændig og han har også sin virksomhed som særeje. 

6. marts 2021 kl. 21:06

Nov2020 skrev :

Jeg vil til enhver tid anbefale særeje, hvis man ikke ejer sin virksomhed via et holdingselskab. Holdingselskab er dog KLART at foretrække fremfor personligt ejerskab, og så slipper man også for al besværet med særeje.
    Men er der ikke mulighed for holdingsselskab, så er særeje det næstbedste alternativ. Og man skal huske, at ved særeje beskytter man jo også sin ægtefælle og dermed også ens privatliv. For har du ikke særeje så hæfter ægtefællen også ! Og det kan lægge enhver privat husstand ned ! Så ud over at du beskytter din virksomhed ved særeje, så beskytter du altså også din ægtefælle og dermed din familie -især hvis man feks er husejer. Så kan kreditorerne ved et eventuelt konkurs ikke gå efter ægtefællens formue som ellers uden særeje vil indgå i et konkursbo.

Så bliver man gift og er virksomhedsejer, så er det ret vigtigt at have sine papirer i orden -medmindre man har oprettet et holdingsselskab som er den absolut bedste løsning, for alle parter !

Det er ikke helt korrekt det du skriver. Gæld bortset fra skattegæld er personlig så kreditorerne kan aldrig få del i ægtefællens formue uanset om virksomheden er særeje eller ej.

Det er dog stadig en god idé at sørge for at få sin virksomhed som særeje. Jeg har set mange eksempler på det rod det kan give ved f.eks. skilsmisse hvis man ikke har det.

Et holdingsselskab løser ikke problemerne ved en skilsmisse da værdien af holdingsselskabet skal deles ved en skilsmisse så værdien af selskabet skal deles uanset om det ligger som selvstændig virksomhed eller i et holdingselskab. Vil manden sikre sig at værdien af virksomheden ikke skal deles ved særeje kan det kun løses ved særeje.

6. marts 2021 kl. 21:28

MomWannaBe skrev :

Hej

Uden i første omgang at skrive mine egne tanker, vil jeg gerne høre jeres mening om følgende:

Min mand og jeg har været sammen LÆNGE – +15 år. Vi har hus, villa, vovse, fællesøkononi og 3 skønne unger sammen.

Min man har været selvstændig i 2 år. Det tager meget tid og derfor trækker det naturligt nogle veksler på familielivet.

Min mand overvejer nu at gå i kompagniskab med en af sine ansatte, købe nye lokaler og i den forbindelse forhåbentlig udvidde virksomheden. I en bibemærkning får han sagt at 'det er jo ikke sikkert jeg skal være med'. Den bemærkning spurgte jeg indtil i dag og ja – han ønsker umiddelbart særeje. I dag er ejer jeg jo 50% af virksomheden i kraft af at vi er gift og den er personligt ejet.

Til info har jeg selv en rigtig pæn løn og står for bogføring i virksomheden.

Hvad tænker i? Sidder der måske nogen derude med lignende økonomisk konstruktion.

Hvis ikke virksomheden står i dit navn også så ejer du intet af den. På trods af ægteskab ejer man stadig sine egne ting. Det er en meget udbredt misforståelse men der hvor værdien af virksomheden kommer ind er ved en skilsmisse hvor du ved bodelingen har krav på 50% af virksomhedens værdi men intet krav på selve virksomheden medmindre du også står som ansat. 

For din mand vil det være en god idé med særeje på virksomheden da det kan give store økonomiske problemer for ham ellers ved en skilsmisse da han jo skal give dig 50% af virksomhedens værdi ved bodeling og det kan ofte være svært da pengene jo tit er bundet i bygninger osv. så er virksomheden 1.000.000 værd kan det være svært at afregne 500.000 til dig.

Særeje vil ikke give dig nogle fordele så I må nok finde en løsning så du kompenseres på anden vis. Forhåbentlig bliver I aldrig skilt og så er særejet uden betydning for dig. Jeg vil dog anbefale at I kun laver skilsmissesæreje så du arver virksomheden ved din mands død da det ellers vil være dine børn der arver og det kan give voldsomt rod hvis de stadig er mindreårige til den tid.

Noget andet er at jeg ville ikke indgå partnerskab i en virksomhed med en person der ikke havde den som særeje da det kan have ødelæggende konsekvenser ved partnerens skilsmisse. 

Vi har selv særeje da min mand har en virksomhed sammen med noget af hans far og bror. Jeg er jurist og han er økonom så vi har selv kunnet lave alle papirer men jeg tænker at I har planlagt at få professionel rådgivning til det. Du kan se at du i de få svar allerede får forskellige svar 🙂

7. marts 2021 kl. 07:26

Kort: Det vi bygger op sammen, har vi sammen. 
    Jeg har set min del af kvinder hvor manden havde særeje af den virksomhed kvinden havde hjulpet ham opbygge. Den dag skilsmissen kom på bordet kunne hun gå derfra med ingenting. Som i ingenting, ikke engang til en ny start. 
    Det lyder til at du har været involveret fra start og givet en god tørn med. Da ville jeg aldrig sige ja til særeje. Det er jeres, ikke hans. Han har kunne bygge det op med din hjælp og støtte. smiley klart i er fælles om hele pakken!

7. marts 2021 kl. 07:41

Jeg har særeje, 

jeg har en virksomhed startet før jeg mødte min mand. 

Som min mand ikke er en del af, og ved skilsmisse eller konkurs er det mit problem 😊

7. marts 2021 kl. 08:00

Grocus skrev :

Jeg har set min del af kvinder hvor manden havde særeje af den virksomhed kvinden havde hjulpet ham opbygge. Den dag skilsmissen kom på bordet kunne hun gå derfra med ingenting. Som i ingenting, ikke engang til en ny start. 
    Det lyder til at du har været involveret fra start og givet en god tørn med. Da ville jeg aldrig sige ja til særeje. Det er jeres, ikke hans. Han har kunne bygge det op med din hjælp og støtte. smiley klart i er fælles om hele pakken!

Hvor i alverden læser du at TS har været med til at opbygge noget her ?

Hun har passet hus og børn, det er da ikke ensbetydende med at han ikke kunne have gjort det uden hende ?

Og ts for vil stadig en del af kagen når firmaet giver overskud og løn til hendes mand ?

7. marts 2021 kl. 09:16

Janey skrev :

Nov2020 skrev :

Det er ikke helt korrekt det du skriver. Gæld bortset fra skattegæld er personlig så kreditorerne kan aldrig få del i ægtefællens formue uanset om virksomheden er særeje eller ej.

Det er dog stadig en god idé at sørge for at få sin virksomhed som særeje. Jeg har set mange eksempler på det rod det kan give ved f.eks. skilsmisse hvis man ikke har det.

Et holdingsselskab løser ikke problemerne ved en skilsmisse da værdien af holdingsselskabet skal deles ved en skilsmisse så værdien af selskabet skal deles uanset om det ligger som selvstændig virksomhed eller i et holdingselskab. Vil manden sikre sig at værdien af virksomheden ikke skal deles ved særeje kan det kun løses ved særeje.

JEg fik nok formuleret mig forkert her. Min pointe var at er man gift og har feks hus, så ejer man ofte huset sammen. Og det kan man meget vel miste, i fald man går konkurs med sin virksomhed. Her skelner kreditorerne ikke mellem privat økonomi og virksomheden. 

Det er korrekt at ved Holding selskab er man ikke sikret i Holding selskabet ved skilsmisse, men det er virksomheden til gengæld  ! Holding giver i alle tilfælde enormt god mening at have, da du kan flytte overskuddet over og dermed beskytte både virksomhed og privatøkonomi. At du så bør have særeje af dit Holding for at beskytte dig selv ved evt skilsmisse, det er så noget andet. Men din virksomhed vil være beskyttet !

Rigtig mange partnerskaber kræver enten særeje (ved personligt ejerskab) eller Holding selskab, ved køb af andele hvis man er gift, for at beskytte virksomheden. Den regel har vi også i min virksomhed !

7. marts 2021 kl. 09:20

mitalt skrev :

Grocus skrev :

Hun har passet hus og børn, det er da ikke ensbetydende med at han ikke kunne have gjort det uden hende ?

Og ts for vil stadig en del af kagen når firmaet giver overskud og løn til hendes mand ?

Hun har jo netop skrevet at hun står for bogføringen. Jeg ville også være lidt lorren ved det må jeg indrømme. 

7. marts 2021 kl. 18:05

mitalt skrev :

Grocus skrev :

Hold lige tonen smiley

De har været sammen mens han har startet virksomhed op. I min verden rimer det ikke på hygge-hjemme-far. Og det skriver ts vidst også? At hun har taget sin tørn på hjemmefronten så han kunne give den gas med firmaet? 

Måske kunne kan have gjort det uden hende. Men alene med x antal børn?
    Lønnen er heller ikke altid stor i et startup. 

Min mand/og/eller jeg bliver sandsynligvis også selvstændige på sigt. Vi har levet sammen lige så lang tid tid som TS. Vi har støttet og bakket hinanden op hele vejen. Vi gør det muligt for hinanden at gå efter hver vores drømme. Vi er nået dertil hvor vi er i kraft af hinanden – derfor skal vi så også dele kagen. smiley

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk