Close
Log Ind Opret Bruger

min kæreste vil rejse lige efter fødsel

• 4 marts 2021, 15:26

Jeg har brug for input. Jeg står i den situation at jeg skal føde slut-juli. Og nu har jeg fundet ud af, at min kæreste planlægger en rejse med to venner bare små to måneder senere på flere dage – bare for sjov. Det er vores barn nummer to, og jeg kan bare ikke overskue det broken heart. Jeg fandt tilfældigt ud af det, da hans telefon lå fremme og en besked med foreslåede datoer til turen lå åben. 

Det skal lige siges, at min kæreste og jeg hele tiden har sagt til hinanden, at vi først rigtig vil tænke på nummer tos ankomst, når alt er gået godt med misdannelsesscanningen, som vi begge er meget nervøse for. Men jeg føler lidt, at han planlægger som om der slet ikke kommer noget barn. 

Jeg synes ikke, det er ok, at han planlægger herretur men ikke engang kan tage stilling til sin egen barsel endnu. Det gør mig skuffet og vred og ked af det. Havde turen været meget senere, havde det ikke været så stort et problem for mig – men det er ikke engang to måneder efter min fødsel. 

Jeg tænker, at der kan ske to ting; Enten får vi en god scanning og så aflyser han med sine venner uden overhovedet at fortælle mig, at han havde planlagt noget (det ville jeg være helt ok med) – eller også vil han på et tidspunkt fortælle mig, at han gerne vil afsted. Og der ved jeg simpelthen ikke, hvordan jeg skal reagere, for det gør mig SÅ ked af det og skuffet og giver mig en følelse af at være alene. 

Hvad ville I gøre/sige??

4. marts 2021 kl. 16:04

Taler vi en uge, eller bare over en weekend?

Jeg tænker det er en god tid, da baby er så lille, og egentlig bare sover rigtig meget 🙂 Hvilke tanker er det der gør du ikke kan overskue det? Og kan du ikke alliere dig med nogle der kan hjælpe lidt de dage, hvis du får brug for aflastning? Eller afsætte den store, og så bare babyhygge med lille ny😍

Nogle gange kan vi på barsel ikke rigtigt unde den anden part lidt luft og frihed – og andre gange får vi spat af at gå sammen konstant😂 Hvad kan han byde ind med på det tidspunkt, som du vil mangle?

Anonym
    4. marts 2021 kl. 16:37

Det er slet ikke alle babyer der sover meget! 😅😅 jeg var fuldstændig smadret da min sidste baby var 2 mdr. sov ikke mere end en time ad gangen også have et andet barn samtidig. Jeg ville bare sige nej. Spørg hvordan han ville have det med at du efterlod ham med to små børn alene i en weekend eller en uge. Hvis det er en uge og han har tænkt på pasning eller ferie hos bedsteforældre hos jeres ældste, så kan det være noget andet.. men.. tal med ham om hvordan det ville være for ham hvis du planlagde en tur meg datoer uden at indvie ham i planerne.. det ville jeg selv blive ret ked af. 

4. marts 2021 kl. 16:46

Vi taler 4 dage. Og vi har ikke bedsteforældre vi lige kan afsætte til. Jeg vil gerne unde ham tid og det har han også været god til at give mig. Vi er i det hele taget gode til at give hinanden frihed. Men jeg aner jo ikke hvilket barn vi får og om det bliver let eller svært. Vores første sov ikke meget og vi var begge trætte. Jeg føler mig usikker og vil gerne have han er der den første tid, så vi kan hjælpe hinanden lidt. Og som jeg også skrev… havde det været senere ville jeg have det anderledes med det. 

Anonym
    4. marts 2021 kl. 16:59

Jeg synes, han skal afsted.

Skulle det ske, at der går kolik og kaos i det hele ( det gør der selvf ikke), så kan planerne jo laves om, I har næsten to md til at mærke efter.

Han kan jo næppe nyde en tur, hvis han ved, det hele er uoverskueligt på hjemmefronten, men jeg synes ikke, der er nogen grund til at tage sorgerne på forskud.

Men det er jo set fra mit synspunkt, mine erfaringer, mit forhold, mine børn, mit liv.

4. marts 2021 kl. 17:02

Er du helt sikker på, at han har besluttet sig for at tage afsted, og at han ikke havde tænkt sig at snakke med dig, og få din godkendelse? Hvis ja, så er jeg virkelig målløs. Én ting er, at han planlægger at rejse kort tid efter babys ankomst, men når I også i forvejen har et barn sammen kan han da ikke bare planlægge den slags bag din ryg! I er en familie, og jeres børn er ligeså meget hans ansvar som dit. Så man snakker da om sådan noget sammen før den ene tager en beslutning. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i hans tankegang, og jeg synes det er et kæmpe tillidsbrud. Tænk lige hvis det var en mor, der havde planlagt at smutte fra sin familie på den måde, uden at tale med faren først. Så havde der da været ramaskrig 😱

4. marts 2021 kl. 17:31

livamusen skrev :

Er du helt sikker på, at han har besluttet sig for at tage afsted, og at han ikke havde tænkt sig at snakke med dig, og få din godkendelse? Hvis ja, så er jeg virkelig målløs. Én ting er, at han planlægger at rejse kort tid efter babys ankomst, men når I også i forvejen har et barn sammen kan han da ikke bare planlægge den slags bag din ryg! I er en familie, og jeres børn er ligeså meget hans ansvar som dit. Så man snakker da om sådan noget sammen før den ene tager en beslutning. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i hans tankegang, og jeg synes det er et kæmpe tillidsbrud. Tænk lige hvis det var en mor, der havde planlagt at smutte fra sin familie på den måde, uden at tale med faren først. Så havde der da været ramaskrig 😱

Lige nu så jeg bare at han havde talt med en ven om det. Er ret sikker på han vil tale med mig om det inden han planlægger endeligt med sine venner. For mig er det nok mere tanken om, at det er det, han tænker på, og ikke på at det jo bliver en stor omvæltning, hvor han skal være der, så vi kan hjælpes ad. Jeg føler på en måde ikke, at han sætter familien først.
    Han har været der rigtig meget med vores første barn, og jeg tror lidt han har glemt hvordan det er med et spædbarn. Han er MEGET social og jeg tror han har svært ved at glemme ideen om en tur med gutterne. Jeg ville bare ønske der kunne gå lidt længere tid efter fødslen inden han planlagde noget. 

4. marts 2021 kl. 17:33

Min mand rejste to dage efter fødslen af vores datter (som endte i kejsersnit efter 48 timer). Vi sagde farvel i parkeringskælderen på hospitalet. Han skulle være væk i 14 dage. Jeg var fuldstændig smadret efter fødslen og ville allerhelst have, at han blev hjemme, men det var arbejdsrelateret, så der var ikke så meget at gøre. Heldigvis boede vi hos mine forældre i de uger.

Hvis han ville på hyggetur med nogle venner et par måneder efter fødslen af nummer to, ville jeg egentlig have det ok med det, hvis vi kunne bo hos familie i mellemtiden og få lidt hjælp og aflastning. Selvom jeg jo nok helst så, at han ventede lidt tid. Men det faktum at han ikke havde indvilliget mig i sine rejseplaner, ville jeg til gengæld blive rigtig skuffet over 😊

4. marts 2021 kl. 17:54

Jegelskerkaffe skrev :

livamusen skrev :

Lige nu så jeg bare at han havde talt med en ven om det. Er ret sikker på han vil tale med mig om det inden han planlægger endeligt med sine venner. For mig er det nok mere tanken om, at det er det, han tænker på, og ikke på at det jo bliver en stor omvæltning, hvor han skal være der, så vi kan hjælpes ad. Jeg føler på en måde ikke, at han sætter familien først.
    Han har været der rigtig meget med vores første barn, og jeg tror lidt han har glemt hvordan det er med et spædbarn. Han er MEGET social og jeg tror han har svært ved at glemme ideen om en tur med gutterne. Jeg ville bare ønske der kunne gå lidt længere tid efter fødslen inden han planlagde noget. 

Men hvis turen ikke er endeligt fastlagt, så kan det jo sagtens være, at han også tænker på, at det bliver en stor omvæltning med baby, og at han muligvis bliver nødt til at droppe planerne pga det. Men det er uanset hvad super underligt, at han ikke bare taler med dig om det. Det kunne godt virke lidt som om, at han godt ved du ikke vil blive begejstret for det, og derfor venter med at fortælle dig om det. 

4. marts 2021 kl. 18:02

Har du noget familie du kan være hos? Min mand tog på studietur, en måned efter jeg havde født nr 2. Han ville melde fra, men jeg pressede på. Flyttede ind hos svigerinden i en uge og det gik helt fint 😊

Anonym
    4. marts 2021 kl. 18:02

Jeg kunne næsten selv have skrevet det her opslag

Vi venter nr 2 i starten af juli, storesøster bliver 2 her til april og for nogle uger siden begyndte min kæreste at ævle løs om en eller anden tur til Las Vegas og se boksning 8 uger efter min termin "men nu må vi se om det kan lade sig gøre med corona" han havde planer om at være væk i 4-5 dage.

Det kommer så ikke til at ske, – og jeg har absolut ikke dårlig samvittighed over at sige nej. Det bør du heller ikke have. 

Anonym
    4. marts 2021 kl. 18:05

Jeg ville være meget skuffet, hvis min mand pludseligt tog på ferie eller bare planlagde det uden min viden. 
    Vi er to i det her forældreskab og det handler ikke om, at man skal alt sammen, eller at folk på barsel ikke kan unde andre frihed. 

Det handler om, at det for mange er rocker svært at blive forældre – om barnet har kolik eller ej. Hvis den anden forældre er utryg eller mangler overskud, så er jeg ligeglad med hvor meget man skal "unde den anden"… som sjovt nok ofte er manden. Og mødre får at vide, at de skal unde mændene det… hvor jeg tænker – hvem har allerede været gravid i 9'måneder? Taget en fødsel? De fleste nætter – en(for mig super hård) barsel som servicestation 24/7? 

Selvfølgelig skal man unde hinanden noget – men kvinderne har ofte ikke et valg om at tage på ferie på samme måde. Og hvis man er utryg, så håber jeg virkelig, at han bliver hjemme. 

Jeg ville hverken have lyst eller overskud. 
    Og når man vælger at indgå i en familie med børn, så kan den ene part ikke sige "hej hej vi ses", hvis den anden ikke ønsker at være babysitter/serviceorgan – uden tissepauser… 

Og det er da også helt okay med alle dem, hvor der er overskud til at lade manden/kæresten rejse. Jeg var ikke en af dem – hverken med nr 1 eller nr 2… og min mand har sagt, at han ville dælme heller ikke have lyst eller have overskud til, at jeg gjorde det. 

Man er ikke uretfærdig fordi man siger "jeg er ikke tryg ved, at du tager afsted"

Ingen af mine børn har sovet igennem ved 2 måneder. Begge mine børn har haft "kolik" henholdvis 2 1/2 år og 5 måneder med uforklarlige mavesmerter. Sådan ved jeg godt at ikke alle oplever det, men selv med et barn der sover igennem, så er det en kæmpe omvæltning at få barn for mange…

Her er den der går på arbejde, den der har fri og "egen" tid ☺️

4. marts 2021 kl. 18:06

Min kæreste havde også en tur (dog kun en weekend) planlagt da vores nummer 1 var 2 måneder. Vi havde aftalt at jeg godt måtte bede ham blive hjemme uden nogen form for begrundelsen, hvis jeg ikke kunne overskue det alligevel når det blev tid. 

4. marts 2021 kl. 18:16

Det bliver et nej herfra, bare nej. Pu ha, At han ikke involverer dig? Jeg havde blevet tosset..  Og så er jeg i øvrigt enig med mange af svarene herinde. Du har gået 9 mdr graviditet igennem, fødsel, amning?, søvnløse nætter osv. Man forlader IKKE sin kone/kæreste så kort efter en fødsel, og så uden at informere om ØNSKET først. Måske før han overhoved snakkede datoer med vennerne. wink

4. marts 2021 kl. 18:42

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se problemet i, at han er væk i 4 dage, når I "kun" har 2 børn, og det er 2 mdr. efter fødslen – ikke 2 uger efter fødslen. Jeg kan se problemet i, at han ikke nævner over for dig, at han overvejer turen – men at være alene i 4 dage med 2 (små) børn 2 mdr. efter fødslen, det skal da nok gå fint. Jeg venter barn nr. 4, og jeg havde givet min mand lov, hvis det var mig, selvom jeg så ville stå med 4 børn selv i 4 dage. 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 47 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Kærlig hilsen

Julie & resten af Team Min-Mave.dk