2 år + 1 uge – Krusseduller udvikler dit barns hjerne
Dit barns håndskrift er vigtigere end du tror og det starter allerede ved 2 års alderen.
Ny forskning om “Handwriting in the 21st Century” i USA viser, at der er stor forskel på hvordan børns hjerner udvikler sig, alt efter om de får brugt den del af hjernen der styrer håndskriften.
I undersøgelsen fandt man ud af, at når børnene lavede frihåndstegning, viste scanningen aktivering på tværs af de samme områder i hjernen, som dem, der aktiveres når voksne læser og skriver.
Børn, der kopierede eller indtastede bogstaver på et tastatur, viste ikke denne aktivering.
Konklusionen på forskningsprojektet er, at håndskrivning styrker læsningen, stavningen, den sproglige udvikling og den kritiske tænkning.
I mit arbejde som tale-/hørekonsulent oplever jeg, at alt for mange børn ikke udnytter deres potentiale, motorisk såvel som sprogligt.
Børn er fra naturens hånd nysgerrige og undersøger verden, og det er vigtigt at de bruger alle deres sanser til at få lært de nødvendige motoriske og sproglige færdigheder.
Derfor er det utrolig vigtigt, at du som forældre giver dit barn de bedste muligheder for at udvikle sig.
5 gode forslag til hvordan du kan styrke dit barns håndmotorik:
- Dans til god bevægelsesmusik mens der laves store bevægelser i luften.
- Bland kartoffelmel med lidt vand. Lad dit barn forme en kugle og se, hvad der sker med den. Når blandingen ligger på bordet kan der tegnes med fingrene.
- Sæt store stykker papir fast på bordet eller væggen med malertape. Lad barnet tegne med tykke farver, gerne med god bevægelsesmusik i baggrunden.
- Hæld lidt maling på en voksdug, fx rød, gul og blå. Lad barnet tegne med fingrene – og igen store og små bevægelser og gerne til musik. Malingen blandes og magi opstår.
- Lav bevægelser i luften med pinde og tegn i sandet, når I går tur i skoven eller på stranden.
Når dit barn laver krusseduller med farvekridt eller i lidt kartoffelmel opløst i vand eller med fingermaling, er det godt i gang med at lære sig de grundbevægelser, der senere skal blive dets håndskrift.
Efterhånden som bevægelserne laves mange gange, bliver de automatiseret og bevægelserne sker mere flydende.
Øvelse gør mester.
Håndskriften starter ved allerførste krussedulle i 2 års alderen og udvikles konstant gennem de næste mange år.
Men hvorfor skal du vide det? Er det ikke ligegyldigt og gammeldags at snakke om håndskrift, nu hvor vi har computere der kan næsten alt?
Nej – det er bestemt ikke ligegyldigt. Det handler nemlig ikke kun om at frembringe et skriftligt produkt.
At skrive i hånden er andet og langt mere end blot tegn på et stykke papir.
Når børn bruger deres hænder og fingre med mange forskellige materialer og på mange forskellige måder, afsættes der vigtige spor i hjernen – kognitive spor.
I dag vokser børn op med tablets som med et tryk på skærmen kan udfylde en figur med farver og sådan skal det være.
Læs Katja Bøggild-Qwists blog: Mor ikke nu, jeg er lige i gang med at udnytte mit fulde ‘protentjale’
Det er en spændende verden, og vi skal på bruge den med omhu og hvor det giver mening, men også kun der.
Elektronikken må ikke erstatte de mange store og små bevægelser, barnet har brug for at gøre, igen og igen, for til sidst, som 3-4 årig at kunne udfylde en figur med farver på et stykke papir.
At kunne udtrykke sig gennem sine hænder, gør noget ved os mennesker. Det skaber kreativitet og berører vores følelser. Håndskrift er kropssprog i lille format.