Close
Log Ind Opret Bruger
Halsbrand som gravid og råd der hjælper
facebook pinterest twitter

Halsbrand som gravid og råd der hjælper

Avatar
2 marts 2021, 10:56 jordemodermalene

Halsbrand som gravid

Halsbrand og sure opstød er en af de mest almindelige dagligdags-gener, og opleves let i forbindelse med overindtag af mad, syreholdig kost, rygning, indtag af alkohol, graviditet, overvægt samt stress m.m.

Ordet “halsbrand” fortæller levende om følelsen at have det, og der er også tale om mavesyre der finder vej til spiserøret og kan forårsage vævsskader på sin vej.

 

Hvad er halsbrand og hvorfor får man det?

Alle kan få halsbrand, men gravide er særligt udsatte. I takt med graviditetens forløb vil livmoderen vokser sig større, og her begynder den at trykke på mavesækken. Lukkemusklen bliver løsere og mavesyren kan derfor løbe tilbage i spiserøret. Resultatet er halsbrand der, for nogle, kan føles konstant og meget voldsomt, men i de fleste tilfælde er ganske ufarligt.

Følelsen af at have halsbrand afhænger af hvor slemt det er. Det kan gå fra at være lidt bøvseri og sure opstød, til en brændende følelse i halsen og stikkende smerter i brystkassen eller den øvre del af maven.

I stedet for kun at fokusere på hvordan man lindrer halsbrand bør man i høj grad fokusere på hvordan man kan undgå og forebygge det. Det er værd at huske på, at halsbrand kan blive fremprovokeret af det, man spiser, og det er derfor en rigtig god idé at begynde at holde øje med hvornår symptomerne opstår, for derefter at kunne koble det til bestemte madvarer.

Generelt set anbefales det at undgå stærk, røget og fed mad samt store måltider. Styre udenom kaffe, alkohol og tobak og lade være med at spise i timerne op til man skal i seng.

 

Hvor tidligt oplever man halsbrand som gravid?

Halsbrand bliver for de fleste først et problem i slutningen af graviditeten, når livmoderen er blevet stor og trykker på mavesækken. I følge sundhed.dk vil 72% opleve halsbrand i 3. trimester, 39% i 2. trimester og 22% i 1. trimester.

 

Hvad hjælper på halsbrand når man er gravid?

Når det kommer til at lindre halsbrand findes der forskellige gode råd man kan prøve af, inden man griber til håndkøbsmedicin. Det bedste sted at starte er med kosten hvor man med fordel kan øge mængden af de syreneutraliserende madvarer der er gode mod halsbrand, og indtage færre at de syre- og fedtholdige.

De gode, basiske madvarer man bør indtage mere af er bl.a.

  • havregryn
  • mandler
  • banan
  • fedtfattig mælk
  • grøntsager
  • knækbrød
  • tvebakker
  • yoghurt

 

Dem man bør indtage færre af er bl.a.

  • tomat
  • citrusfrugter
  • chili
  • løg
  • ost
  • nødder
  • avocado
  • kulsyre
  • kaffe
  • alkohol

Det kan virke som et voldsomt indgreb i ens kost, men hold for øje at der kan være tale om en begrænset periode hvor man skal skære ting fra, indtil man igen har halsbranden under kontrol.

Er en ændring i kosten ikke tilstrækkelig eller har hurtig nok effekt, kan man på apoteket købe midler mod halsbrand – bl.a. Galieve, Alminox og Balancid. Husk at fortælle du er gravid, så personalet kan vejlede dig til det rette medicin.

Der findes også nogle gamle husråd man kan prøve i kampen mod halsbranden. Det gælder bl.a. for følgende drikkevarer:

  • Bland 1 tsk kartoffelmel med 1 glas vand og drik blandingen
  • Bland 1 tsk natron med 1 glas vand og drik blandingen
  • Blanding friskskåret ingefær med varmt vand og lad det trække i 5 minutter inden du drikker det

For flere gode råd og erfaringer fra andre gravide, kan du følge med i tråden på vores forum.