Close
Log Ind Opret Bruger
Forkølelse og sygdom: Hvordan forebygger jeg det bedst?
facebook pinterest twitter

Forkølelse og sygdom: Hvordan forebygger jeg det bedst?

Avatar
29 august 2021, 13:24 Julie - Min-Mave.dk
forbyg sygdom

Som forældre vil man så gerne have sunde, raske og glade børn, så hvordan forebygger vi bedst sygdomme?

Det er efterår og temperaturerne falder. Det regner mere og virusserne lever godt under disse omstændigheder. Det betyder sygedage for rigtig mange børnefamilier rundt omkring i landet, til stor frustration og ærgrelse for forældrene. 

Det er særligt børn under 2 år som er specielt udsat når det kommer til sygdom. Faktisk er der lavet undersøgelser som viser, at vuggestuebørn i gennemsnit har 23,7 sygedage pr år, hvorimod børnehavebørn har i gennemsnit 10 sygedage pr. år. Selv samme antal dage kræves det derfor, at forældrene opholder sig hjemme og passer syge børn, hvilket kan ligge op til irritation og konfligter. 

Læs også: 13 måneder – så kommer børnesygdommene

Det er meget vigtigt både for børn og forældre, at få nedbragt disse mange sygedage og vi har derfor samlet 5 gode fif til hvordan du forebygger sygdom hos dine børn og hos dig selv. Listen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger

1. Host eller nys i ærmet

Det kan være meget svært, at få en <2 årig til, at nyse eller hoste i ærmet hver gang men det er helt sikkert det værd at lære dem. Et godt trick er, at gøre en leg ud af det. Det kunne f.eks. være at hoste ned i hostehulen. Hvis det er svært at få lært ind, så kan man som forældre forsøge, at få børnene til at hoste og nyse i en serviet, og efterfølgende vaske hænderne. 

Det er vigtigt, at vi tager hensyn til hinanden og ikke hoster direkte ud i luften. Forkølelse er let luftbåret og smitter voldsomt.

2. God håndhygiejne

Det vigtigste for ikke at smitte eller blive smittet, er at holde god håndhygiejne. Vask hænder både derhjemme og i institutionen. Det er faktisk bevist, at institutioner med god håndhygiejne har flere sygedage blandt børn og pædagoger. 

Vask hænder på dig selv og dit barn. Og altid efter I har pudset næse, skiftet ble, hjulpet med toiletbesøg, i forbindelse med måltider og hvis hænderne er beskidte. 

Brug neutral sæbe til, at vaske hænderne og tør hænderne af i rene håndklæder eller papir.

3. Indensdørsklima

En anden rigtig vigtig ting, at få ind under huden i hverdagen er, at holde et sundt indeklima. Rengøring og udluftning er to ret vigtige spillere når det kommer til at forebygge sygdomme. Udluftning af dyne, puder tæpper vil også gøre en stor forskel for jeres daglige helbred.

4. Rent legetøj

Børnelegetøj er en af de største kilder til en virus spreder sig. Børn mellem 0-2 år kommer ofte alt i munden og af de årsag vandre sygdomme meget nemt fra barn til barn. Når de bliver lidt ældre kommer børnene nødvendigvis ikke legetøjet i munden, men de bruger deres hænder når de leger og hænderne kan meget ofte bevæge sig op i munden.  

Meget legetøj kan nemt vaskes i vaskemaskinen på 40 grader og andet kan måske også kogevaskes. De ting der hverken kan vaskes i maskinen eller koges, kan tørres af med en klud som tilsat rengøringsmiddel.  Brug neutrale vaskesæbe og gerne sæbe fra Svanemærket eller Neutral.

5. Spis dig sund

Vi ved alle godt, at kost har en stor betydning for dit immunforsvar, og det gælder også for dine børn. De rigtige vitaminer og mineraler hjælper os med at opbygge nye celler og reparere gamle celler. Derfor er varieret kost vigtigt, så du får lidt fra alle fødevaregrupper.

Læs også: Lussingesyge – den 5. børnesygdom

6. Masser af søvn

Hvis dit barn ikke sover nok, vil det påvirke den generelle balance og barnets evne til at beskytte sig mod sygdomme. Det betyder groft sagt, at dit barns krop ikke har krafter nok til at bekæmpe infektioner, når de rammer.