Close
Log Ind Opret Bruger
Barnets udvikling 6-9 måneder
facebook pinterest twitter

Barnets udvikling 6-9 måneder

Redaktionen
31 oktober 2014, 07:50 Redaktionen

Baby udvikler sig meget fra 6-9 måneder

Nu bliver det spændende for jer som forældre. I denne alder begynder barnet nemlig at vise de første tegn på selvstændighed – barnet har sin egen vilje, hukommelsen fungerer og lydene udvikles.

 

I 6-9 måneders udvikles hukommelsen

Barnet begynder at huske ting, som gentager sig. Dette kan f.eks. være ved spisetid, eller de sædvanlige morgen og aftenritualer.

Koncentrationen øges og det begynder, at blive nemmere for barnet, at forstå hvad der sker i omgivelserne. Barnet reagere mere spontant og har mere kontrol over sine handlinger.

Barnet arbejder hårdt de næste måneder for at forstå, at selv om tingene og personerne ikke er til stede i øjeblikket, så eksisterer de faktisk alligevel.

Det er her at titte-bøh-legen bliver populær og hvis du gemmer et stykke legetøj, vil du se at barnet prøver at finde det igen.

Legetøj, hænder og fødder vil også blive udforsket i denne alder. Dette bliver gjort grundigt, ved at proppe disse genstande ind i munden.

Og så kan tiden imens, jo bruges fornuftigt ved at betragte andre børn.

 

Fysisk udvikling

Det er også i denne periode, at der sker stor udvikling i selve ryggens og kroppens stabilitet. Barnet kan begynde at sidde selv, da balancen forbedres. Men det er ikke det eneste der bedres.

Der er også nogle børn der i denne alder, begynder at mave sig frem, ruller fra mave til ryg og senere fra ryg til mave. Kommer op på alle fire og står og rokker frem og tilbage.

De begynder måske endda at kravle så småt, sikkert baglæns til at starte med.

Denne forandring gør, at barnet nu selv kan bringe sig der hen, hvor det ønsker. Barnet kan på denne måde, selv tilfredsstille en del af sine ønsker om beskæftigelse og stimulering.

Koordinationen mellem øjne og hænder, samt selve kontrollen over hænder og fingre forbedres og udviklingen af finmotorikken foregår i en detaljeret undersøgelse af legetøjet.

Begge hænder kan være beskæftiget på samme tid og barnet begynder at ryste, rasle og hamre med tingene.

Derudover begynder barnet måske også at bruge pege- og tommelfinger til at holde og undersøge små ting, pegefingeren alene kommer også i brug. Den er f.eks. rigtig sjov at putte i næsen eller andres mund.

Legetøj der supplerer denne alder rigtig godt, kan være køkkenredskaber, raslelegetøj, spilledåser, legetøj med hjul og andre bevægelige dele, fordybninger eller huller der skal udforskes.

Det kan også være spændende for barnet, når det lære at klappe og måske vinke.

Læs også: Babykalender – uvikling uge for uge

 

Mundens udvikling – med lyde og mad

Kæber, læber og tunge udvikles så barnet bliver bedre til at tygge og derved også får større interesse for selv at spise – men derudover bruges udviklingen her til endnu mere:

Fra 6 måneders alderen kan mange børn lave lyde med vokaler i forskellige tonelejer.

Dette kan f.eks. være enkelte eller dobbelte stavelser som: aa, ma, oo eller da.

Barnet laver stadig flere og flere lyde, som udtryk for hvad det kan lide eller ikke lide.

Jo mere du snakker med barnet og aktivere i leg, som pandeben, øjesten, næsetip osv., jo mere vil barnet prøve at imitere dine lyde.

Det er også i denne periode barnet bør blive introduceret til fast føde, dog stadig som tilskud til modermælken.

Der er nemlig opstået et øget behov for energi og næringsstoffer som skal dækkes.

Det er også vigtigt, at barnet gradvist introduceres for gluten fra barnet begynder på skemad, det vil sige glutenholdig kost kan gives før barnet bliver 6 måneder. Dette er for at forebygge allergi, samt at der varieres mellem forskellige kornsorter.

Nye anbefalinger for jern er at børn mellem 6 – 12 måneder ikke længere har behov for jern, men at dette fra 6 måneders alderen dækkes af jernholdig kost med blandt andet kød og fisk. Børn der er født for tidlig skal stadig have jerntilskud.

 

Forberedelse på institution

Nu nærmer vi os alderen hvor de fleste børn skal ud og prøve kræfter med vuggestue eller dagpleje.

Men ikke nok med at det er en udfordring for dig som forældre, at skulle sende barnet af sted. Så er det en kæmpe forandring for barnet.

Derfor kan starten betyde, at barnet rent motorisk går lidt i stå eller endda tilbage.

Men ingen grund til panik, dette er helt normalt!

Læs også: Vuggestue eller dagpleje?

Nye indtryk påvirker barnet

Barnet skal blot vænne sig til alle de nye indtryk, den nye rytme og de nye mennesker det møder i pasningsordningen.

Dette kræver energi og derfor kan den motoriske udvikling blive sat i venteposition en kort periode.

Det kan være en svær overgangsperiode for det lille barn, og derfor er det rigtig vigtigt, at I som forældre får skabt en god dialog med personalet.

Dette er med til at gøre hverdagen tryg og sammenhængende for dit barn.

Efterhånden har barnet i denne alder fået så mange erfaringer med hvad kroppen kan, at bevægelserne rent motorisk bliver mere kontrollerede og sikre.

Kroppen

Ben, fødder, fingre og hofte bliver i denne alder mere stabile, så barnet bliver bedre til at bevæge sig rundt. F.eks. komme fra siddende stilling til knæ, fra knæ til stående eller måske endda bevæger sig ud på sine første skridt.

Dette kan være med støtte fra diverse møbler eller med en hjælpende hånd fra mor eller far.

Finmotorik

Barnets finmotorik bliver også mere nøjagtig, pincetgrebet bliver rigtig sat på overarbejde og samarbejdet mellem tommel- og pegefinger begynder for alvor at give resultater.

Pincetgrebet kan se simpelt ud, men det er i virkeligheden ret enestående for mennesket som art.

Med denne teknik udvider barnet sin leg med simple puslespil og klodser og synes det er gevaldigt spændende.

Barnet slipper ting bevidst, kaster med bolde og legetøj. Det bruger pegefingeren til at pege med. og du kan også så småt begynde at lægge mærke hvilken hånd barnet foretrækker at bruge.

Denne kombination af barnets stabilitet på det motoriske plan, samt udviklingen psykisk gør, at barnet begynder at få forståelse af rum og retning.

Dette sætter barnet i stand til at forstå lidt mere om sig selv i forhold til omgivelserne.

Det betyder at barnet får forståelse for f.eks. afstand; at noget er oppe og noget andet nede.

Sproget

Nu bliver brugen af barnets navn i øvrigt sjovere at benytte, da barnet nu begynder at reagere på det.

Barnet lytter opmærksomt og kan ved lyden af et ord, pege på tingen eller billeder af ordet.

Det er også heromkring at barnet begynder at pludre i sætningslignende rytmer. Stavelser bliver sammensat til hjemmelavede ord.

Måltider

Som forældre er det samtidig også perioden, hvor selve spisetiderne kan være rigtig sjove, men også lidt en kamp.

Barnet vil meget gerne selv og dette inkluderer selvfølgelig et svineri af en anden verden.

Men det er en del af barnets udvikling at prøve kræfter med, selv at tage maden med fingrene, selv holde om koppen og drikke af den – samt at tage kampen op med skeen, som helst skal vende rigtigt på vej ind i munden.