Baby 40. uge – Hvordan lærer din baby sprog?
Mange tror at spædbørn lærer at tale for at kunne sige, hvad de føler, eller bede om, hvad de ønsker.
Ligesom mange mennesker tror, at spædbørn lærer sprog ved efterligning, er der også mange, der tror,
Hverken hverdagens observationer eller videnskabelige undersøgelser støtter denne ellers indlysende forestilling.
Hvordan og hvorfor lærer baby sprog
I bogen “Det Afgørende Første år” beskriver Penelope Leach alle de aspekter, der er i barnets første år.
Her er et uddrag fra bogen, der fortæller om sprog-indlæring;
Hvis du tvivler, så spørg dig selv, hvordan en typisk frase hos småbørn som ”se mænner” kan være efterligning, hvis ikke det er noget, du eller en anden voksen siger.
Med hensyn til at udtrykke ønsker, vil barnets første ord sandsynligvis ikke have noget at gøre med, hvad det har brug for eller ønsker. Det siger ikke ”flaske” eller ”kram” eller ”op”.
Det begynder med protesterende ord som ”min!” eller måske ”nej”, men det mest sandsynlige er, at barnet begynder med navne på de mennesker eller ting, det interesserer sig for.
Efterligning spiller kun en meget begrænset rolle i sprogindlæringen.
Læs her: Daginstitutionerne presser unge familier økonomisk.
Video: Baby’ers hemmelige sprog (Oprah Winfrey)
Sådan finder spædbørn de første ord
Dit barn er omgivet af ord og lyde hele dagen lang, og i alle barnets vågne timer vil det høre mange forskellige ord, så hvordan vælger han de første ord?
De første ord og genstande kædes sammen
Barnet vil lægge mærke til bestemte ord, som fanger interessen.
Det vil være ord, som barnet hører tit, som barnet måske synes er sjove, og nogle ting som barnet interesserer sig for.
Om vinteren vil barnet formentlig høre ordet ”jakke” mange gange af forskellige personer i familien og i forskellige sammenhænge.
Barnet vil høre ordet meget, se jakken og begynde at kæde ordet og genstanden sammen.
Barnet begynder langsomt at vide, hvad ordet betyder.
Det er ikke sikkert, at barnet vil begynde at sige ordet, bare fordi det nu forstår betydningen af det.
Spædbørn kender betydningen af mange flere ord, end de selv udtaler.