Close
Log Ind Opret Bruger
Baby 50. uge – Disciplin og social forståelse
facebook pinterest twitter

Baby 50. uge – Disciplin og social forståelse

Avatar
3 december 2012, 08:57 edit

Baby i uge 50 udforsker verden

Menneskehjernen er en kompliceret sag, og det vil kræve flere års studier at forstå den.

Men hvis du forstår bare en lille del af den, vil det hjælpe dig til at forstå dit barn.

Det er vigtigt, at du forstår dit barn, fordi du er med til at udvikle hjernen og derved med til at forme dit barns personlighed.

 

Du hjælper med at udvikle dit barns hjerne

Hvert eneste spædbarn i verden dannes i forhold til de omgivelser, det lever i.

Storhjernen er den del af hjernen, der skiller os fra dyr.

Væksten og udviklingen af denne foregår, efter dit barn bliver født, fordi udviklingen sker i forhold til de sociale erfaringer, dit barn gør sig.

De første storhjerne-kapaciteter der udvikler sig, ligger i den såkaldte ”orbitofrontale cortex”.

Denne del af hjernen er opbygget gennem barnets tidligste forhold til andre.

Det bestemmer stort set, hvilken slags hjerne dit barn vil få, og endda hvilken slags personlighed det får.

Læs også: Sådan bliver din tumling klog

Et spædbarn kan ikke udvikle denne del af hjernen selv.

Det er dig, i fællesskab med andre mennesker, der hjælper til, at dit spædbarn kan udvikle sig på det område.

Hvis et barn vokser op i en hektisk familie med meget lidt samvær med voksne, og med et højt niveau af aggressioner i hjemmet, vil dets hjerne strukturere sig efter dette.

Barnet bliver måske meget agtsomt og får stærke angst- og vredesreaktioner.

Vokser barnet derimod op i en kærlig og omsorgsfuld familie, hvor forældrene leger med barnet, hygger omkring det og trøster det, vil hjernen udvikle sig helt anderledes og med nogle andre kerneværdier.

 

Disciplin og sociale forståelse

Du ved sikkert allerede, at livet med et spædbarn ikke altid er fest og farver.

Der er gode og dårlige dage, og de dårlige dage kan være hårde at komme igennem.

Du begynder måske så småt at have lyst til at snakke om disciplin.

Er det tilfældet, er din timing fin.

 

At tænke på disciplin – Begynd omkring et-årsalderen

Dit barn er på nuværende tidspunkt et næsten mobilt barn, der efterhånden kan tale og forstå.

Du begynder at kunne kommunikere med ord med dit barn, og det begynder at forstå nogle af de ting, du gerne vil have det til at gøre.

Ej at forglemme; de ting du ikke vil have det til at gøre.

”Nej” er formentlig et af de ord, dit barn efterhånden er godt bekendt med.

Det betyder dog ikke, at gavtyven vil rette sig efter dit ”nej” fra nu af.

Selvom dit barn forstår ”nej”, forstår dit barn ikke hvorfor, du siger det.

Barnet er ikke i stand til at forstå forskellen på, hvorfor du synes noget er godt og andet dårligt.

Derfor kan dit barn heller ikke forholde sig til din vrede, når det gør noget dårligt.

Dit barn kan godt mærke, du er vred. Og din vrede vil højst sandsynligt forurolige dit barn.

Men børn i den alder forstår endnu ikke, hvorfor voksne bliver vrede.

Hvis du gerne vil disciplinere dit barn, hjælper det altså ikke at hidse sig op over en spildt omgang morgenmad.

 

Barnet sociale hjerne er ikke færdigudviklet

Forståelsen for vrede kommer senere. Lige nu har dit barn ikke særlig meget social erfaring.

Barnets hjerne er ligeledes ikke parat til at forstå følelser.

Den del af hjernen, der kontrollerer barnets sociale forståelse, er ikke fuldt udviklet før efter et år eller to.

Det er ikke fordi, dit barn ikke vil forstå, hvorfor du reagerer, som du gør.

Det er simpelthen bare ikke i stand til det endnu.

 

Video: Opdragelse i forskellige aldrer